Després de set anys i mig, ahir capvespre Magdalena Aguiló entrava per darrer cop al despatx de la Fundació Pilar i Joan Miró com a directora. El seu contracte finalitzà ahir, després de temps d'exposicions, polèmiques internes i projeccions exteriors. Tot i això, Aguiló és la primera directora de la Miró que surt "per la porta gran", com diu ella. Les sortides dels predecessors foren molt més mogudes. És l'hora de fer balanç d'anys de mostres, com la de Louise Bourgeois, Adolf Gotlieb, Miquel Barceló, com també de tendències 'transgressores' no absentes de crítiques.
Quan accedíreu a la direcció de la Fundació, feia gairebé dos anys que no hi havia director. Què us hi trobàreu?
Hi vaig començar l'abril de 2004 a pèl. Em vaig trobar el personal, però res més. Aquesta situació que es dóna ara, amb la meva finalització de contracte, és històrica. Malauradament, els altres directors sortiren enmig de grans crisis. Crec que avui, malgrat la crisi econòmica i les retallades que hem patit, deix l'any més o menys digne.
Fa set anys diguéreu que volíeu desfer el mite que la Miró és un centre problemàtic. Quins esculls us queden avui?
En aquests anys, públicament la Fundació només ha generat coses positives. He aconseguit anar-me'n per la porta gran. Ara bé, aquí dins hi ha un problema. El càrrec del director és complex, perquè has de fer equilibris entre un personal heretat (amb el qual n'hi ha que tens més afinitat que amb altres), a més dels polítics, la família i els òrgans de govern. Estàs enmig de tots i tu no tens el poder executiu.
Un dels vostres objectius és que la Fundació fos dinàmica. Creis que ho heu aconseguit?
No és un dels meus objectius, és un dels objectius de Joan Miró. Miró deia que la Fundació havia de ser un centre viu i dinàmic, un centre de reflexió sobre temes de la societat contemporània. Crec que en aquest temps hem fet bastant en aquest sentit. Almenys ho hem intentat. Me'n vaig amb la consciència tranquil·la. Tot i això, tenc por dels moments actuals.
Us referiu a la manca de pressupost?
Intuesc que es deixaran de fer activitats de la programació de la Fundació. Crec que s'anirà cap a un perfil de visites turístiques més que pel camí de les actuacions.
Quins temes us queden pendents?
M'hauria agradat deixar Son Boter sanejat i rehabilitat, però no ha estat possible.
Què s'ha de fer a Son Boter?
S'hi feren un seguit d'intervencions per a la protecció dels grafits, però és un tema que encara s'ha de resoldre. Pens que la solució hauria de ser trasplantar els grafits i tornar-los a col·locar. A més, s'ha d'intervenir l'edifici, reforçar-ne els trespols, arreglar-ne el sostre, etc. Tenim un pla, però no s'ha arribat a dur a terme per manca de pressupost.
Les inversions en infraestructura han estat importants?
Hem dedicat molts esforços a fer una presentació acurada d'aquesta Fundació. Quan hi vaig entrar, hi havia problemes de trespol, goteres -que encara no hem resolt del tot-, les barreres estaven tancades amb cadenes i els visitants havien d'entrar per un torn amb un vidre blindat. El primer que vaig fer fou obrir portes.
Què deixau tancat amb vista als tres mesos que queden d'any?
El primer serà una exposició lectura poètica d'Àngel Terron i Juan José Marcó, que es diu Geometria descriptiva. Hi ha també una mostra sobre la suplentació al món de l'art, comissariat per Jaume Simó Sabater, que ha patit moltes retallades, però l'hem salvat.
La manca de pressupost és el motiu d'haver-hi menys exposicions?
És cert que vaig esponjar les exposicions a tres mesos, però la Fundació ha fet molts altres projectes, com els tallers i les propostes socials i educatives. Deix publicacions importants sobre projectes expositius, com Miró-Sert, Miró-Portabella, Joan Miró. Evocació de la imatge femenina, etc. També férem el buidatge de tota la correspondència de Miró. Tot això són llibres que queden.
Què voleu dir?
No he fet una fàbrica de cataloguets, hem fet publicacions que aporten alguna cosa. Són coses de pes, en el sentit de la investigació. A més hem fet mostres agosarades, com Democracia, o la de Fontcuberta amb Bin Laden. Tot ha tingut una coherència d'aportacions en l'entorn de Miró. Hem fet coses que crec que a Miró li haurien agradat. També hem encetat un altre vessant de projectes de compromís amb el medi.
Uns projectes tampoc absents de crítiques per a segons quins sectors. Com ho argumentau?
El medi està molt lligat a l'esperit de Miró. Les iniciatives tant del pebre de tap de cortí com de l'hort ecològic i aquesta darerra sobre les figues s'emmarquen dins els objectius de la Fundació. Miró tenia un respecte absolut a la cultura mediterrània i aquest patrimoni immaterial.
No és barrejar temes inconnexos?
En absolut. És cultura i patrimoni. La cultura té registres molt amplis, m'agrada incidir en la part de cultura popular i interrelacionar-la amb altres coses.
Després de més de set anys, amb què us quedau?
Per sort, tenc una memòria selectiva positiva. Em vull quedar amb tot el positiu que he viscut aquí. Per exemple, m'enorgulleixo haver exportat els nostres projectes a fora. A Mallorca tothom importa projectes, però nosaltres els hem duit a l'exterior. No sols exposicions, sinó també produccions pròpies, com la de Miquel Barceló i la Miró-Portabella.
Quina és la relació actual de la família amb la Fundació?
Crec que és bona.
Com vós, també se'n va el director del Casal Solleric. Què trobau del fet que hi hagi majoria de polítics en el jurat que escollirà el nou director de la Fundació Palma Espai d'Art?
Em sembla que va contra qualsevol codi deontològic. Som membre de l'Associació de crítics espanyola de bones pràctiques, aquest jurat hi atempta directament.
10 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Magdalena, pels comentaris que hi ha, es veu que has deixat un bon record...
Bono, sa princesa deixa es trono !!!
Lo de la memoria selectiva que afirma tener Magdalena debe de ser verdad. Buena prueba de ello es el balance tan positivo que hace de su dirección de la fundación. Seguro que somos muchos los que no compartimos dicha opinión, incluido el propio Miró que debe estar horrorizado de cómo ha descuidado sus talleres.
¡Qué manera de tirar el dinero! Ahora me gasto en un huerto ecológico que luego no cuido y permito que ofrezca un aspecto deplorable que afea los jardines de la fundación. Yo juego a mis casitas con los recursos públicos.¡Pobres ciudadanos incautos!
Me llaman Antoñita la fantástica, aunque también me conocen como Magdalena Aguiló o Santa Magdalena. Esta entrevista es uno de los peores relatos de ficción que he leído nunca. La mala calidad de la ficción es mérito exclusivo de la falsedad y las verdades a medias que cuenta la, ya por fortuna, ex directora de la fundación. Si los recursos económicos los hubiera empleado de manera lógica, dando preferencia a las prioridades que marca la legislación de museos y patrimonio, la fundación que usted ha regido con tanto desacierto, hoy en día sería otra muy distinta. Sin duda, gozaría de mejor salud. Sin duda, todos los que han tratado con usted no se han limitado a hacer equilibrios sino que han tenido que hacer acopio de paciencia para no sucumbir a su ínfima gestión de todo tipo de recursos, incluidos el patrimonio y los recursos humanos. Es grotesco que usted que ha hecho gala de su aversión a las normas acabe este simulacro de entrevista aludiendo a un código deontológico.
Como siempre señora Aguilo no puedo por menos que descubrirme ante su elevada autoestima. Pero déjeme decirle que esto estaría muy bien si el autoconcepto que tiene de sí misma se correspondiese con la realidad, pero lejos de esto la percepción que usted tiene de los hechos es subjetiva, distorsionada y poco critica. A la hora de hacer balance de su gestión no es objetiva ni con la expresión “finalizo mi contrato†y no lo es porque su contrato no se le ha acabado lo que se le ha acabado es el chollo. Después de varios gobiernos de diferentes colores a los que usted se ha ajustado de forma camaleónica, el gobierno entrante ha decidido prescindir de sus servicios y eso si que es merito suyo y solo suyo porque su quehacer diario y no la lucidez de los políticos a hecho que su “contrato†haya concluido. Dice que cuando entró tan solo contaba con el personal y res mes. Su ignorancia es tal que no sabe valorar el grupo de personas que hicieron posible los pocos éxitos de su gestión mientras usted y sus concejales se colgaban los méritos y les hacían responsables del mal funcionamiento de la Fundación. Tras sus poses fotográficas siempre estaba el buen hacer de su personal y res mes. Ellos, me consta, si han hecho equilibrios para no sucumbir a su esquizofrénica dirección y sin red protectora. Por su edad, se acordará de Pinito del Oro toda una profesional del trapecio una verdadera equilibrista que trabajo en el Circo Price. Ella se hizo arte en su contexto, el circo, usted ha hecho el circo en una Fundación artística con una pésima gestión de los fondos artísticos, un despilfarro de los fondos económicos y abuso de poder en la dirección del personal que se encontró. Solo siento su salida por una cosa, me ha dado mucho juego su salidas en la prensa seguir su trayectoria ha sido todo un reto para mí. Solo espero que no tenga que usar esa frase de “otros vendrán que bueno te harán†de ser así sería la debacle para esa Fundación y no se lo merecen ni Miró ni el personal que permanece realizando su trabajo de forma profesional a pesar de sus directores. Para todos ellos mis felicitaciones. Para usted hasta siempre.
Después de leer la entrevista y los comentarios al respecto todo parece indicar que la ha sido directora de la fundación padece una pseudología fantástica. Y si tiene dudas que se lo haga mirar.
Es una auténtica verguenza que el premio de la Fundación no esté abierto a la participación de cualquier artista. En su lugar, usted y tres amigos suyos eligen a los que pueden acceder al jurado. Estoy convencido de que a Miró eso no le hubiese gustado en absoluto.
Jo també puc ser director apostant per artistes consagrats (Barceló, Portabella, Bourgeois, ...), segur que em surt bé! però en Miró volia que donassiu suport als artistes joves, i això ha estat ben magre amb la seva gestió.
La Sra. Aguiló viu en el seu món de fantasia i es creu les seves il•lusions: No se'n va per la porta gran, se'n va com els altres directors, per pèrdua de confiança (no és gens original); No es va trobar només al personal, es va trobar un centre amb un cert prestigi, el qual ha dilapidat; Si Son Boter no s'ha reformat no ha estat per manca de pressupost, sinó perque ha preferit gastar-s'ho en festes i saraus en comptes de protegir un patrimoni que necessita urgentment atenció.