TW
0

L'artista barcelonina Mabel Palacín inaugurarà aquest dimecres el projecte que representarà Catalunya i les Balears en la Biennal de Venècia, que tindrà lloc entre el 4 de juny i el 27 de novembre, i que investiga el canvi de posició de l'espectador respecte a les imatges. A la inauguració assistiran la pròpia artista; el comissari, David G. Torres; el director de l'Institut Ramon Llull (IRL), Vicenç Villatoro; el conseller de Presidència del Govern Balear, Albert Moragues, i el conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Ferran Mascarell. La mostra 'Mabel Palacín: 180è', promoguda per l'IRL, reflexiona sobre la ciutat com a marc de la col·lectivitat i com a escenari sobre el qual observar els canvis que s'estan produint entre el receptor i l'emissor de les imatges, en un món on cada dia es pengen 100 milions de fotos a Facebook i es veuen més de 150 segles de vídeo a Youtube, segons va assenyalar Torres en roda de premsa, l'abril passat.

El comissari també va destacar la importància i contemporaneïtat del tema elegit, ja que "la relació entre les imatges i la realitat ha de ser un tema central en la reflexió avantguardista de l'art". Palacín va aclarir que l'exposició consta de fotografies i vídeos gravats a la pròpia ciutat de Venècia. "La idea és buscar estampes sorprenents, aquelles en les quals a primer cop de vista no es reconegui a quina ciutat som, amb l'objectiu d'allunyar-nos de les vistes prototípicas i demostrar que Venècia pot ser confosa amb Detroit i Manchester", va defensar Palacín.

Durant els últims mesos, l'artista ha pres fotografies i preses de vídeo d'un lloc indeterminat de Venècia, després del qual fraccionarà la imatge en múltiples punts de vista i micro-narratives per aconseguir contrasts entre la imatge fixa i el moviment. L'exposició podrà veure-se'n en el Magazzino del Sale número 2, dins del cicle 'Eventi collaterali' i en col·laboració amb l'associació artística alternativa Sale, les activitats del qual i iniciatives estan molt implantades a la ciutat italiana.

Aposta institucional

Villatoro va assegurar a la mateixa roda de premsa que el projecte respon a la voluntat de "ser presents als principals escenaris on es debat el futur de l'art i la cultura", encara que va reconèixer que el pressupost d'aquesta edició -de 750.000 euros- s'ha reduït un 25% respecte al de l'any 2009. També va avançar que l'IRL ha preparat, amb la col·laboració del col·lectiu Sale, un programa d'activitats paral·leles en el qual, mitjançant conferències i taules rodones, reflexionarà sobre els grans debats artístics i polítics de l'actualitat: el govern dels béns comuns, els pirates del segle XXI i els nous aspectes de la zona mediterrània, entre d'altres. L'artista Joan Fontcuberta, el sociòleg Manuel Castells, la filòsofa Victòria Camps i l'antropòleg Manel Delgado seran algunes de les personalitats que participaran en aquest cicle de conferències.