Els autors de la "parenta pobra" també tenen els seus reconeixements, encara que de vegades sembli que arriben amb comptagotes. En el seu moment, la Universitat de les Illes Balears va reconèixer els treballs i la vàlua de poetes com Marià Villangómez i Josep Palau i Fabre, a qui atorga el doctor honoris causa. Ara bé, com recorda el professor de química i escriptor Àngel Terro, la màxima distinció acadèmica quedà a mig camí per a plomes com les de Miquel Bauçà, Blai Bonet i Jaume Vidal Alcover.
Ara, el Departament de Filosofia de la UIB fa una passa més per al reconeixement de la literatura i ha proposat a l'equip rectoral la candidatura de Bartomeu Fiol (Palma, 1933), perquè sigui nomenat doctor honoris causa. La proposta per al reconeixement del considerat degà dels escriptors en llengua catalana a les Balears ve auspiciada pel director del Departament de Filosofia, Francesc Torres Marí, encara que també l'acompanyen adhesions com la dels professors Damià Pons, Pere Rosselló-Bover i Lluís Servera, entre d'altres.
Però hom pot demanar-se per què el reconeixement parteix d'un departament filosòfic i no del de llengua catalana. La resposta l'aporta Àngel Terron, qui remarca "el vessant plenament filosòfic dels mots dels poemes" de Bartomeu Fiol. És més, Terron recorda com el mateix Fiol ha manifestat que tal vegada la filosofia era la seva autèntica vocació, cosa que justifica encara més la necessitat d'aquest reconeixement al poeta i col·laborador de dBalears. Torres Marí també destaca que el departament que ell dirigeix ha treballat "en un llarg nombre de seminaris i cursos, i que ha cercat la unió de filosofia i poesia"; aquesta unió, "des dels filòsofs presocràctics, no s'ha trencat mai". Fruit d'això, podem trobar el mecenatge de Bartomeu Fiol a "l'obra de Pere Perelló, Lluís Servera i Jaume Munar", afegeix la carta del director a l'equip rector de la UIB que haurà de determinar si posa en marxa el procés de nomement.
Val a dir que la proposta del departament també ha rebut el suport de l'Institut d'Estudis Catalans, la Delegació de l'Insitut Ramon Llull a les Illes Balears i l'Obra Cultural Balear. Precisament, el president de l'OCB, Jaume Mateu, recorda -entre els mèrits de Fiol- la seva "esforçada dedicació a la literatura", preferentment a la poesia, cosa que ha situat l'autor "en un lloc destacat entre els autors en català contemporani", al qual també s'ha de sumar que fou president de l'Obra entre els anys 1990 i 1992, cosa que demostra "el seu afany constant per fer de la cultura el veritable motor de la civilitat, el progrés i la democràcia", afegeix.
Proposta ferma
La proposta, presentada davant la rectora Montserrat Casas, també té l'aval del crític literari i catedràtic de literatura espanyola de la Universitat de Lleida, Josep Maria Sala; del president del Centre Cultural Capaltard, Vicenç Calonge; del president del Casal de Cultura Museu de Sóller, Jaume Ensenyat, i del crític Sam Abrams, entre d'altres. "Dificilment trobaríem un autor que hagi cregut més que Fiol en aquest gènere (la poesia), del tot essencial dins qualsevol cultura", apunta el professor Damià Pons en la seva carta; el mateix Pons destaca que el nomenament del poeta a doctor honoris causa "es justifica plenament", entre d'altres motius, per la gran rellevància de la seva obra i perquè en els darrers anys ha esdevingut un model de referència per a un bon nombre de joves creadors mallorquins.
Camí de l'honoris causa
El Departament de Filosofia de la UIB proposa a la rectora nomenar el poeta Bartomeu Fiol amb la màxima distinció universitària
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
8 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Jaume Santandreu fa una feina que ultrapassa els mèrits de qualsevol poeta. La persona que l'ha insultat i totes les mans verdes que l'han aplaudit són impresentables. No puc creure que llegeixin el Diari de Balears. Són gent més pròpia de la COPE o INTERECONOMIA.
Veig que la claca va desbocada (els verds i els vermells delaten una campanya). Jo estic amb Greuges. Blai Bonet i Llompart, vells i amb una obra poètica digníssima, no varen rebre el Doctorat. Tampoc el varen rebre Miquel Àngel Riera (candidat al Nobel de Literatura) ni Jaume Vidal Alcover, ni tants d'altres, amb una obra d'altíssim nivell qualitatiu. Sí que el varen rebre Palau i Fabra i l'evissenc Marià Villangómez. Quant als poetes actuals, crec que hi ha una llista signitivativa de possibles aspirants, començant per Joan Margarit o Joan Pons, ben lluny dels noms esmentat abans. A Jaume Santandreu li donaria molt abans que a cap poeta actual per la seva tasca social i implicació en la defensa dels més pobres. Consider que el que signa Michel i tots els que han valorat positivament el seu comenari qualificant Santandreu d'estrafolari són, senzillament, uns autèntics miserables. Vull recordar que estrafolari va ser la designació aplicada a Lluís Maria Xirinacs.
I en Joan Mas no hi figura?
Una iniciativa generosa i justa
Greuges, com podrien atorgar el doctorat honoris causa a dos traspassats? I si l'estrafolari Jaume Santandreu se'l mereix, abans l'haurien de concedir a milers d'illencs que s'ho mereixen més. Per favor, una mica de rigor.
No hauria estat més prudent silenciar aquesta proposta fins que es concedís el títol en qüestió?
I Blai Bonet? I Josep Maria Llompart? I Jaume Santandreu?
El mestre Fiol bé s'ho mereix. Enhorabona per la iniciativa