Les històries d'El capitán Trueno, El sargento Furia i He-man marcaren l'imaginari col·lectiu de diverses generacions. Eren les imatges il·lustrades d'una generació que devorava historietes a cabassos i que els dibuixants no s'aturaven de crear. Entre ells es trobava l'eivissenc Joan Escandell, que després d'estudiar arts i oficis, sortí de la Pitiüsa major amb "una carpeteta ben polida" sota el braç amb els seus millors dibuixos. Amb ella es plantà a l'editorial Bruguera per mostrar-los. Els dibuixos agradaren i hi quedà a treballar.
Foren els inicis d'aquest eivissenc, que de llavors ençà no s'ha aturat de crear. El festival internacional de mallorca Còmic Nostrum ret homenatge aquests dies al dibuixant a Palma. Ahir, Joan Escandell participà al cicle Còmic & Media LAB en Es Baluard i avui capvespre l'Associació d'amics i víctimes del còmic inaugurarà a la Misericòrdia l'exposició Joan Escandell, 50 anys de tebeos 1959-2009, coincidint amb el sus a la fireta del còmic. La mostra repassa la trajectòria de l'autor que, a part de Bruguera, també ha anat acompanyada de firmes com Disney, amb qui ha dibuixat personatges com Pinocho i Peter Pan; i l'alemanya Comikom, amb qui donava vida al poderós He-man. Sobre Bruguera, Escandell destaca que fou una "escola" on "vaig tenir sort de conèixer tots els guionistes, que em deixaven triar els guions que a mi m'anaven millor".
D'aquells anys també recorda el temps de la censura, quan el capità Trueno "no podia aixecar el puny de segons quina manera perquè no fos interpretat com a comunista". No debades, Escandell fou una temporada l'encarregat de retocar els dibuixos que no passaven la censura: "Ens arribaven acudits de França i Anglaterra i, quan hi havia els biquinis, els havies de convertir en banyadors i falda", explica. "Moltes vegades, nosaltres mateixos ens autocensuràvem: ja sabíem què passaria i què no. Ara ens adonam de l'absurditat de tot allò", afegeix. I després de la glòria, Bruguera tancà i fou "terrible", assegura. Encara avui, Escandell es demana com és possible que a l'Estat espanyol "no hi hagi una indústria forta" del còmic, tot i tenir-ne "salons, fires i bons premis".
L'eivissenc reconeix que ha tingut "molta sort" en aquesta professió, encara que altres ho anomenarien talent. És una passió que no s'ha aturat mai: ha treballat per a diverses agències i les seves vinyetes fins i tot han arribat a l'Iraq. Es tracta de les històries de Kakka: "A mi em digueren que els dibuixos eren per al Japó, però vint anys després vaig saber que eren per a l'Iraq", comentà. Quant al treball per a Disney, reconeix que va ser "complicat" i que al principi "no em veia fent aquelles feines", però al final el resultat fou més "senzill" que no es pensava. Per a França publicà Antares, un personatge que queia a la Terra i que tenia la capacitat de comunicar-se amb els peixos. Precisament, les històries d'aquell noi provinent d'una estrella i que dibuixà durant 14 anys és amb les que es queda. "Fins i tot a ca meva, a Eivissa, vaig fer un mosaic en terra amb Antares sobre el delfí", declara. El darrer projecte en ment és la història en còmic de les Pitiüses, i és que els pinzells d'Escandell no s'aturen.
Noces d'or del còmic d'Escandell
El festival internacional Còmic Nostrum fa repàs de la trajectòria del dibuixant eivissenc amb l'exposició Joan Escandell, 50 anys de tebeos 1959-2009. Amb els seus dibuixos ha donat vida a El capitán Trueno, He-man i Antares, entre d'altres
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.