Festa del llibre. | NURIA RINCON

TW
4

La incertesa plana sobre el Sant Jordi d'enguany. La diada del llibre pot quedar deslluïda per les vacances de Pasqua i editors i llibreters estan a l'espera sobre com seran les vendes d'un dels seus dies més importants. És una data una mica estranya, però no és la primera vegada que succeeix. D'ençà de 1930, el 23 d'abril ha caigut en Divendres Sant o Dilluns de Pasqua en set ocasions. No són moltes, per la qual cosa ambdós gremis es mostren cauts.

I com sol ser habitual, en el darrer mes les novetats editorials han començat a acaparar els estands de les llibreries a l'espera del reconeixement de Sant Jordi. Però a Mallorca l'efemèride de Cervantes i Shakespeare no està tan consolidada com al Principat, i si, a més, hi afegim que caurà en Dissabte Sant "caldrà esperar a fer valoracions", assegurava el president del gremi de llibreters, Francesc Moll. "A part de ser un any difícil", comenta Gracià Sànchez, del Gall Editor, "enguany ens espera un Sant Jordi un poc estrany pel fet d'estar just entre dos dies de festa". Com ja és habitual a Ciutat, les paradetes ompliran la plaça Major, Cort i el carrer de Sant Miquel, principals punts neuràlgics palmesans per a la diada. Enguany, però, hi seran absents les escoles que sempre animaven els matins del 23 d'abril. "Tot això està descartat, però tal vegada ho podrem compensar amb els turistes que visiten l'Illa aquestes dates", manté Francesc Moll. Per la seva banda, l'editorial Ensiola ja s'ha avançat a la festivitat del llibre i aquesta setmana presentà les novetats editorials a Muro. Un dels seus responsables, Miquel Campaner, assegura que en moments com aquests d'incertesa i crisi "treus el costat positiu", com és que "gestionar molt millor els recursos dels quals disposes i cercar noves idees".

Pel que fa a les novetats editorials i en absència de best-sellers comercials, no hi ha cap títol clar per liderar el rànquing dels més venuts. Tal vegada Haruki Murakami i el seu 1Q84 pot ser la nota destacada, juntament amb L'home de la maleta, de Ramon Solsona;Jordi Cabré amb Després de Laura; i Albert Espinosa amb Si tu em dius vine ho deixo tot. Però digue'm vine, que es perfila com un dels més venuts a Catalunya. Entre els illencs que poden destacar en la llista d'autors en català destaquen també Pere Antoni Pons (Tots els dimonis són aquí), Carme Riera (Natura quasi morta) i Pau Faner (Les bodes del diable). I entre les traduccions al català, Ian Mcewan (Solar), Hans Fallada (Sol a Berlín) Harlan Coben (Alta tensió) Amélie Nothomb (El viatge d'hivern),Robert Goolrick (Una dona de fiar) Umberto Eco (El cementiri de Praga) són els més venuts d'aquests dies.

Pel que fa a les editorials mallorquines, també hi destaca l'assaig i la novel·la de temàtiques ben dispars. Tot i això, Maria Muntaner, de l'editorial Lleonard Muntaner, assegura que les editorials petites sempre encaren amb "escepticisme" el Sant Jordi. "Hi ha una allau de novetats per part de les grans editorials on es prioritza sobretot la novel·la", enfront de les editorials que "no es veuen tant".

Per això, tant Muntaner com Sànchez aposten per altres dates literàries claus, com la Setmana del Llibre en Català i la Fira del Llibre. Tot i la incertesa sobre si es podria realitzar aquesta darrera fira -el Consell no en tenia concedida la subvenció pertinent- Francesc Moll confirma que es durà a terme sense entrebancs el 27 de maig al 5 de juny i que l'ajuda institucional està garantida. Caldrà esperar a dissabte per trobar les paradetes de llibres al carrer i saber si els ciutadans opten per passejar pels carrers de Palma o es decanten per anar a la platja.