Començam a caminar al centre de Mancor de la Vall, a la denominada plaça de Dalt, on es troba l'Ajuntament de la vila i l'església parroquial de Sant Joan Baptista. En direcció a ponent anam pel carrer del Metge Josep Mateu, amb l'església a la nostra dreta. Al final d'aquest carrer, voltam cap a la dreta pel carrer de Biniarroi, que ens condueix als afores del poble i passam vora el cementiri de la vila. Envoltats ja de camps de conreu dominats per garrovers, continuam encara per camí asfaltat. Un poc més endavant, a uns 5 minuts de la sortida del poble, arribam a un entreforc de camins. El camí de l'esquerra és el de la Font Garrover i les Cases Noves, que és per on continuam. En l'angle que s'obre entre els dos vials queda un edifici -la cotxeria de la Font Garrover-, on esperaven antigament els carros d'aquesta possessió.
El camí va pujant, encara amb asfalt i, a uns vint minuts de la cotxeria, deixam a l'esquerra el camí de Biniatzent, tancat per una reixa nova. Deu minuts després, passam la barrera de la finca dita la Font Garrover, per un pas per la dreta. Sis o set minuts més amunt, arribam al coll Paredat, ara solcat per una pista més nova. A l'altre vessant del coll se'ns apareixen les cases de la Font Garrover, sota les penyes del puig de la Creu (668 m). Deixam després un camí a l'esquerra, que també comunica amb les cases. Immediatament passam una barrera de metall que és seguida per un cartell que explica treballs sobre l'olivera. A uns cinc minuts escassos del cartell, en pujada, deixam a la dreta el camí de les cases de Can Macip i, un poc més amunt, arribam a un coll, conegut amb el nom de la Barrera de les Cases Noves. El coll té un portell amb barrera metàl·lica i una altra de fusta. Aquí se'ns obre una nova perspectiva, que constitueix el pròleg de la vista sobre el clot d'Almadrà. A la dreta, cap al nord, es veuen les cases de Can Macip. Davant la nostra posició, cap a ponent, es veuen també les cases de la possessió de les Cases Noves, cap a on ens dirigim. A uns dos minuts del coll, arribam a la font de les Cases Noves, dita també font de na Bàrbara; es troba situada a l'esquerra del camí, mentre que a la dreta hi ha una caseta de nova construcció. La font, molt derruïda, presenta una trinxera oberta a la llum del dia que comunica amb la mina de la font.
De la font continuam pel camí ample, i alguns metres més endavant arribam a la bifurcació de les Cases Noves. Hi posam atenció, perquè el nostre itinerari continua per l'esquerra, mentre que el camí de la dreta condueix a les cases, que ja es veuen ben properes. Un minut després, deixam el camí ample que continua cap a l'esquerra, en pujada, i ens desviam pel camí més estret, una mica a la dreta, en paral·lel a la reixa de filferro, per on aviat deixam a la dreta una altra barrera que comunica amb les Cases Noves.
La vista ens ofereix una panoràmica impressionant sobre el clot d'Almadrà i les muntanyes que el tanquen. Uns tres minuts després de la barrera de davant les cases, amb filferro a la dreta, arribam a un altre portell, obert en una paret de pedra seca, amb una senzilla barrera de fusta. Aquesta paret fa partió entre les Cases Noves i Almadrà i separa els termes municipals de Mancor de la Vall i Alaró, en el qual entram. Des del planiol continuam pel camí marcat, en tendència a l'esquerra, sota l'ombra dels pins. Després d'un tram més clar de vegetació, entram en un espès bosc, amb alzines i pins. A l'esquerra observam una paret i fan acte de presència alguns rotles de sitja. El tirany davalla dins el bosc i topam amb un portellet, amb barrereta de fusta a manera de botador. Després de cinc minuts de davallada rosta abandonam el camí de ferradura i entram en una pista forestal, que agafam en línia recta, lleugerament a la dreta. En davallada suau, a uns set o vuit minuts arribam a la font Nova. Té una mina, irregular, amb una canaleta interior. Deixam una caseta a la esquerra, entre garrovers, amb el camí que dissenya revolts en davallada. A set minuts de la caseta, en un entreforc de camins, continuam per la dreta. Cinc minuts més avall, el camí dissenya una volta a l'esquerra, mentre la gran esllavissada del puig de L'Alcadena s'apropa visualment, com també l'embotelladora de Son Cocó.
Alguns minuts després, passam una gran roca rodona, a la dreta, denominada el Cavall Bernat. Desprès arribam a un entreforc de camins; a la dreta, rere una barrera, queda el camí de Lloseta, per on ens dirigim i que avança sense passar per les cases de l'Estorell. Una mica més avall, un camí a l'esquerra puja a les cases. Deixam un safareig a la dreta i, camí endavant, a set minuts de l'anterior camí de les cases, vora una era de batre ens surt el camí del Rafalet d'en Marc, que agafam per la dreta. El camí avança planer, amb filferro a la dreta i amb garrovers i ametlers. A un quart d'hora de l'entreforc arribam al portell de la possessió de l'Estorell, d'on sortim, i entram a la zona dita els Balladors. A uns deu minuts del portell, anam pel camí de l'esquerra, per on arribam al cementeri de Lloseta. Alguns minuts més endavant arribam a un entreforc del camí, amb el pou d'Aiamans al centre de la cruïlla. Voltam pel camí de l'esquerra i deixam de banda a la dreta el camí del llogaret d'Aiamans. Entram així al poble de Lloseta, pel carrer del Pou Nou. Acabam l'excursió a la plaça del poble.
De Mancor a Lloseta per la volta al puig de la Creu
Mancor09/04/11 0:00
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.