Iguana Teatre estrena avui a les 21 hores al Teatre Principal de Palma La rara anatomia dels centaures, un muntatge basat en contes de Miquel Àngel Riera. Aquest homenatge a l'escriptor manacorí serveix per commemorar els 25 anys de la companyia mallorquina. La rara anatomia dels centaures és una coproducció d'Iguana Teatre amb el teatre Principal de Palma, el Centre d'Arts Escèniques de Terrassa, el Centre d'Arts Escèniques de Reus i el Centre d'Arts Escèniques de Salt (Girona). Aquest muntatge, dirigit per Pere Fullana i interpretat per Maria Bauçà, Aina Calpe, Carles Molinet, Sergi Baos i Nies Jaume quedarà a Ciutat fins al proper diumenge 10 d'abril.
L'obra està basada en sis narracions curtes de Miquel Àngel Riera. Una d'elles és la Crònica lasciva d'una decadència i les altres cinc són de La rara anatomia dels centaures. Un dels punts més destacables és la diversitat temàtica que es podrà veure damunt l'escenari. Els cinc actors participen d'un joc dramàtic molt lliure en què hi ha melodrama, comèdia negra i, fins i tot, ciència-ficció. El projecte de dur a terme aquest muntatge al Principal sorgí amb l'anterior director del teatre palmesà, Joan Arrom. Per sort, el seu relleu no ha impedit que, finalment, es tiri endavant.
La mateixa literatura de Riera possibilita una espècie d'espai de trànsit damunt l'escenari. Els textos es mouen entre dues dimensions, com són la realitat i els somnis. De fet, la mateixa figura del centaure ja representa a la perfecció aquesta dualitat a la qual fa referència l'escriptor manacorí: el centaure té la meitat del seu cos de cavall, i l'altra meitat d'ésser humà. Durant la presentació del muntatge, el conseller de Cultura i Patrimoni del Consell de Mallorca, Joan Font, destacà el fet que La rara anatomia dels centaures sigui una coproducció entre diversos teatres. A més, considerà que aquest muntatge "contribueix a situar els esguards del mercat en llengua catalana sobre l'obra dels literats mallorquins més importants".
Per la seva part, el director de l'obra, Pere Fullana, destacà que aquest espectacle està concebut "com una peça musical". Els contes de Riera apareixen per l'escena com els moviments d'un concert de corda, solapant-se. Els sis contes "tenen en comú la idea de dualitat i trànsit", afegí el director. "Hi ha una tensió entre la vida i la mort".
La rara anatomia dels centaures es podrà veure d'avui a dissabte a partir de les 21 hores. La funció de diumenge s'iniciarà a les 19 hores.
Miquel Àngel Riera aterra al Principal
Iguana Teatre estrena La rara anatomia dels centaures, un muntatge basat en sis contes de l'escriptor manacorí
Palma 07/04/11 0:00
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
8 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
És cert, i ben cert, que els doblers públics sempre van als mateixos. Uns mateixos que induptablement un temps ho vàren merèixer (potser perquè eren els únics) però que darrerament han perdut vigència, dedicació i compromís creatiu. Perquè hi ha moltes companyies, moltes, que s'han de repartir les miques que deixen aquestes dues o tres companyies grans.I aquesta dolentíssima i injusta repartició de subvenció és el que més mal fa al teatre de Mallorca. Seguim donant tots els doblers als mateixos de sempre, que no han evolucionat ni un pèl. Però tu què proposes, Crític? Eliminar les subvencions per produccions? Crear un organisme evaluador del tipus Conca? I qui hi posam, a evaluar? Els mateixos que després cobraran les subvencions? Qui són els experts teatrals a Mallorca? (experts en Teatre, no en el teatre de Mallorca, que és molt diferent...). Mal de fer, eh? Però qualque cosa s'ha de fer...
Ja s'ha possat en marxa la maquinària de la confusió. Sequesc inssistint. El meu argument és ben sòlid. Sense avaluació seriosa no es poden repartir alegrament doblers públics. Voldria que algú fes el càlcul a partir de totes les 'ajudes' rebudes i veurem quin 'resultat' hi ha. Segurament quedariem espantats del alt cost i baixíssima rentabilitat social i artística d'aquest 'projectes'. La meva argumentació no té res de 'demagogia barata' com aquest comunicant diu. Tots els que, d'una manera o d'altre, tenen interessos en tot el relacionat amb les 'ajudes' sempre diuen el mateix però mai ho demostren en xifres. La 'cultura' és una capa per encobrir un gran teixit d'interessos particulars que en ben poc beneficien el Poble. Cal haver-hi inversió cultural, clar que sí, però en criteris de rigor, ponderació i equanimitat. Tenim carències en pensions, ajudes socials, falten mestres, metges...Però seguim dilapidant recursos públics en IB3 que, a dia d'avui costa més que la UIB, fundacions...Si dir això, constatable, és fer 'demagogia'...Tanmateix la realitat es caparruda.
Em sembla vergonyós que es vulgui manipular amb demagògia barata el treball d'una companyia com Iguana Teatre. La cultura és un bé públic i els diners que rep el teatre i aquesta companyia són ínfims. Les seves aportacions a la cultura teatral d'aquestes illes pens que no té preu ( A Balears, malgrat d'insistència i dolentia d'alguns per a voler fer creure el contrari, ningú de la cultura pot viure de subvencions) Tanmateix, darrera aquests comentaris que volen parèixer assenyats, s'hi veu ràbia i frustració. I molts poques feines.
Perdona Miquel però no has rebatut el meu argument. Aquí es parla de transparència i rigor. Es demana que es parli del nombre d'espectadors que assitiran a aquest gran 'espectacle' i que un cop fet això es dividesqui pel cost, pagat en doblers públis no ho olvides, és a dir, de tots. Obviament s'enten que es parla del nombre d'espectadors que pagaran, no de la representació política del dia de l 'estrena que, per raons 'protocolaries' no ho fan. En aquest comentari no es treu 'fel', com escrius, no s'insulta sinó que es planteja un assumpte cabdal del nostre sistema que, a gran escala, està enfonsant el nostre estat del benestar, gràcies al capital que governa amb uns polítics subordinats, mediocres molts d'ells, i faltos de capacitat de gestió i, sobretot, d'un alt concepte de la dignitat.
Ja estam cansats de l'amiguisme entre els pseudoprogres que viuen dels diners públics, com Iguana Teatre (que és curiós, que el director del Teatre Principal i el director de l'obra siguin manacorins i amics de tota la vida!). Si després de tants anys de viure de les subvencions i dels enxufes encara no se'n surten, que ho deixin córrer. Prou!
Una iniciativa fantàstica que hauria de fer callar aquestes boquetes frustrades i envejoses. Feis feina i aturau-vos de vomitar fel !!!!!
Seria molt interessant saber quê ha costat, què ens consta, aquesta 'producció' i avaluar-ne el nombre d'espectadors. Un cop que sapiguessim això, hauriem de considerar com i de quina manera s'ha avaluat aquest 'projecte'. Comença a ser hora de reclamar un control efectiu dels doblers públics, de la qualitat dels espectacles i dels criteris d'assignació d'aquests projectes, quasi sempre 'als mateixos'. També s'hauria de tenir en compte si aquests 'projectes' que no aconsegueixen, i això que us dic es profetic, provocar l'interés del públic, s'han de mantenir amb els nostres doblers Per ventura, hauriem de tenir en compte que un teatre com el Principal ha d'estar al servei del Poble i no, com a vegades pareix, al servei d'algunes companyies com aquesta.
Només de veure la cara d'en Molinet en el narcisista cartell de la representació em fugen les ganes d'anar-hi.