TW
0

Som al centre de Barcelona, al carrer Muntaner, i a la cartellera del seu teatre ens hi apareix una imatge d'Agnès Llobet, Enka Alonso i Àlvar Triay. Ens endinsam a l'ara cosmopolita barri del Born i alguna cosa té l'aroma de Manacor. Francesc Quetgles, Joan Antoni Sunyer i Daniel Fregapane continuen tenint Ganes de Mus. Agafam el metro i ens plantam a les Glòries. Allí hi trobam Salvador Oliva, Jordi Cumelles, Sylvia Sánchez i la seva In-Consciència, que s'han instal·lat, fins dia 23, a l'espai alternatiu Versus Teatre.

Tres formacions mallorquines coincideixen aquest mes d'octubre a la cartellera de Barcelona. Es tracta d'una situació "insòlita" perquè, com comenta el delegat de Teatre del Govern balear, Pep Ramon Cerdà, "aquestes companyies no han anat a fer bolos solts a Barcelona, sinó que hi fan temporada i s'hi estan tres setmanes". Aquesta circumstància també és completament nova per als actors, acostumats com hi estan als teatres de Mallorca i que poques vegades superen les quatre sessions seguides. "En aquest cas, ens trobam en un període creatiu en què la funció va creixent amb el públic", comenta Agnès Llobet, una de les protagonistes d'Els convidats, de Produccions de Ferro, a la sala Muntaner fins al 24 d'octubre.

Tot i que l'obra ja s'ha pogut veure en diferents espais de Mallorca i a Menorca, Llobet reconeix que dimecres, dia de la primera funció, "teníem nervis d'estrena". "Has de pensar que aquí, a Barcelona, som actors neutres. Ningú no ens coneix com a intèrprets, ni de la televisió -els tres protagonistes apareixen a Llàgrima de sang- ni del teatre", afirma.

Quant al grup Petita Pàtria, ja fa més de dos anys que difon l'obra d'Antoni Mus per les sales de tota la nostra illa. Fa poc que han estat a Eivissa i no són verges de Barcelona, perquè ja la representaren una vegada a l'Espai Mallorca. Tot i això, no amaguen que se sorprengueren quan l'Espai Brossa els proposà estar un mes en cartell. "No ens esperàvem arribar a aquest punt. Pensàrem: Què hem de fer nosaltres, que no ens coneix ningú, tants de dies a Barcelona?", admet Joan Antoni Sunyer, un dels actors de la companyia, que fins dia 24 popularitzarà la figura d'aquest escriptor entre els barcelonins. "Si a Manacor ja hi havia gent que no el coneixia, imagina't aquí. Tanmateix, aquesta és la nostra tasca: el donam a conèixer i, fins i tot, també en feim col·loquis després de l'espectacle", diu.

Respecte del públic, els de Petita Pàtria no es mostren gaire preocupats. "Nosaltres ens ho prenem com una experiència nova que ens permetrà créixer com a actors", afegí el jove, que confia que el boca-orella de les properes setmanes vagi atraient espectadors a l'Espai Brossa.

Cal pensar que el funcionament del teatre a Barcelona no és ben bé el mateix que a Palma. Salvador Oliva, de La Impaciència, ho veu clar. "A Mallorca tenim molt bones sales, però sovint són gestionades per polítics o funcionaris. Aquí t'adones que la gent és cent per cent professional", admet l'intèrpret. Ell hi representa La inconsciència, una peça que guanyà el premi al millor espectacle de la Mostra de Barcelona.

Arran d'aquest guardó disposaren d'un bolo a Igualada i va ser allà on el director de la Fira de Tàrrega convencé el del Versus Teatre per dur-los a fer temporada a Barcelona. "De vegades, pareix que Déu existeix i les coses surten com han de sortir", declara Oliva. També assegura que "anar a Barcelona per a una actuació aïllada no té sentit, perquè aquí tot funciona a base del boca-orella, de les crítiques que en van sorgint i el que compta, en definitiva, és el resultat final". Per cert, si encara no en teniu prou, no dubteu a passar pel Círcol Maldà, on Pep Tosar ha tornat a programar Molts records per a Ivanov, amb una bona colla d'actors de les Illes.