TW
0

L'Orquestra Simfònica Ciutat de Palma inicia dijous la temporada amb un concert que té altes dosis cinematogràfiques. Concretament, s'hi interpretaran tres peces Txaikovski (Eugene Onegin, el concert per a violí i la simfonia número 5), que s'han fet molt populars darrerament arran de la pel·lícula El concierto, de Radu Mihaileanu. Serà el sus a una temporada marcada per les retallades pressupostàries ja anunciades a la primavera i que han provocat una redistribució dels concerts, alguns dels quals abandonaran l'Auditòrium per fer-se a la sala Gran del teatre Principal. Aquest fet, segons l'Orquestra, "atraurà un altre públic potencial, ja que les actuacions es faran en dimecres i seran al centre de Palma".

Així, la temporada de la Simfònica tindrà un total de 12 concerts, dos menys que l'any passat, quatre dels quals es faran a la sala del Consell de Mallorca. S'ha de tenir en compte que llogar l'Auditòrium té un cost de 23.000 euros cada actuació, mentre que, al teatre, aquesta despesa és només de 4.000 euros. Així mateix, hi ha concerts que, per la seva grandesa, com per exemple la Simfonia número 3 de Mahler, que tancarà el curs, serien impossibles de fer al Principal.

Salvador Brotons, director titular de l'Orquestra, anuncià que el pressupost els ha duit a fer una temporada "molt conservadora" però amb incorporacions completament noves que no s'han sentit mai a l'Illa de compositors locals. Concretament, s'hi podran sentir les estrenes d'Ave Maria, de Borràs de Riquer; La balada de Luad, de Samper; cinc peces per a orquestra de Roig Francolí, i la Rodin Simphony, del jove compositor David León. Més enllà de la preocupació de Brotons per a la promoció dels compositors illencs, s'ha de dir que enguany hi ha una forta presència local pel que fa als solistes o formacions vocals. Per aquest motiu, la primera actuació està protagonitzada pel jove violinista Francisco García Fullana, qui ja l'any 1999 debutà amb orquestra de la mà del mateix Brotons.

Més enllà de la música, l'Orquestra balear també presentà ahir el llibre Nits simfòniques (Ensiola 2010), un recull d'escrits que el musicòleg Antoni Pizà ha fet aquests darrers anys en els programes de mà dels concerts de la formació. Segons Nanda Ramon, regidora de Cultura de l'Ajuntament de Palma i vicepresidenta de l'Orquestra, "aquest llibre és com una escola de música, un regal excel·lent per a tots els abonats (devers 520) de l'Orquestra".

"Brotons fou el primer que em posà devora una orquestra"

Ja fa uns anys que és estudiant de la prestigiosa escola Julliard de Nova York, però no ha tingut cap problema per saltar-se les classes d'una setmana per venir a tocar al concert de dijous a Palma. "No hi ha cap problema, l'escola entén que les actuacions són una part igual o més important en la formació de la gent i ells sempre prioritzen que toquis en públic", admet aquest mallorquí de només 20 anys que ja ha passat a ser un "nin prodigi" -com el definí el mateix Brotons- per ser una jove promesa que tot just acaba de començar una llarga carrera musical.

"Venir a tocar a casa és sempre especial, sobretot perquè Salvador Brotons fou el primer director que em donà l'oportunitat de tocar al costat d'una orquestra simfònica", recorda García Fullana. "Tocar al costat d'una formació sempre és positiu, però, en aquest cas, fer-ho a casa té un component especial". Dijous, a l'Auditòrium, el músic hi interpretarà el Concert per a violí de Txaikovski, una peça que, reconeix, "és una de les més importants dins el repertori de violins, una peça molt virtuosa que estableix molt de diàleg entre el solista i la resta de l'orquestra i que estic segur que serà també molt agraïda pel públic".

Garcia Fullana inicià la carrera musical amb uns cursets nadalencs que l'Ateneu Maonès (la família es traslladà a Menorca quan ell tenia dos anys) oferia de manera popular. A quatre anys, ja arribats de nou a Palma, sa mare el portà a l'escola de música, però no l'acceptaren "perquè només hi agafaven infants a partir de vuit anys". Fou així com aparegué la figura del mestre Bernardo Pomar, que tenia una una tècnica alternativa en l'ensenyament del violí, fora solfeig, i que fou l'inici de la vocació de García Fullana. E

l conservatori de les Balears, seguit del de Madrid, on cursà estudis amb el professor ManuelGuillén, fou la base per entrar a la Julliard School, de Nova York, on ara resideix García, envoltat de l'ambient musical i cultural que una ciutat com Nova York pot oferir als seus ciutadans. "Quan hi vaig arribar, vaig veure que el nivell dels estudiants era grandiós i això, a part de passar un guster treballant amb aquesta gent, el que fa és que encara t'hi esforcis molt més", diu el músic.