La d'ahir fou una història tràgica d'uns fills capaços de matar sa mare per venjar-se de la mort d'un pare. La d'avui ens situa al bell mig d'un dinar nadalenc amb Pep Cruz com a patriarca familiar. I la d'aquí a quinze dies, una escala de veïnat on alguns són més espavilats que els altres i s'aprofitaran d'una parella que ha acceptat viure-hi de franc però amb fantasmes al voltant. Són les tres famílies que Oriol Broggi (Barcelona, 1971) ha preparat per a aquesta tardor i que en pocs dies es podran veure o s'han pogut veure ja a les sales de Mallorca. Electra, Natale in casa Cupiello i Questi fantasmi són totes dirigides pel català, qui reconeix que "si bé les històries que conten no tenen gaire res a veure, sí que tenen en comú la força dels personatges centrals. Si l'espectador s'hi fixa i hi presta atenció, podrà veure els matisos que cada un d'ells aporta a l'espectacle i se'n sorprendrà".
Just ahir vespre, dins la Fira de Teatre de Manacor, una espectacular Clara Segura encarnà Electra en una coproducció entre el Teatre Nacional de Catalunya i Q-Ars Teatre. Amb les entrades exhaurides des de feia estona, Broggi desplegà la força d'aquest muntatge que, com es pogué veure l'any passat amb Hamlet, "ens ha donat molt de joc a l'hora de transgredir una mica. Així mateix, l'obra continua sent densa i concentrada com l'original".
No tant de joc li ha donat Eduardo de Filippo, un autor napolità de qui Broggi n'acaba d'adaptar dos textos: Natale in casa Cuppiello (avui al Principal de Palma, i dissabte i diumenge a Manacor) i Questi fantasmi (dia 17 d'octubre també a Manacor). "Eduardo de Filippo és molt important, però molt poc conegut. El seu és un estil costumista que m'encanta i les seves obres han estat molt adaptades al cinema italià dels anys 40, amb Marcello Mastroianni o Sofia Loren". Ambdues peces han estat coproduïdes per la Perla 29, la primera amb el CAER i la segona amb el Centro Dramático Nacional. "Això ha fet que una sigui en català i l'altra en castellà, i crec que aquest fet ha condicionat el desenvolupament de la producció", afirmà Broggi, tot i desconèixer quin serà el resultat de la representació de Questi fantasmi a Madrid. "És cert que el teatre que es fa a Barcelona i el que es fa a Madrid són diferents. Hi ha alguna cosa, no sé si són els tòpics o les realitats, que fa que les obres avancin cap a mons distints. En aquest cas, Questi fantasmi ha estat feta a Barcelona i els actors són catalans i italians, així que no sé quina serà la resposta del públic espanyol, ni si funcionarà".
Oriol Broggi descobrí Eduardo de Filippo a través de Sergi Belbel quan aquest n'adaptà Dissabte, diumenge i dilluns. De l'obra de l'italià, el director en destaca "que és tan àmplia i tan grossa com un Shakespeare, però a la vegada és tan prima i planera com el teatre comercial". De les seves històries, comenta: "No mostren gairebé res, tot just la vida miserable de Nàpols als anys 40, on les misèries d'aquesta gent són molt semblants a les nostres d'avui en dia".
El millor públic
Oriol Broggi està acostumat al públic de Manacor, que definí d'"experts i militants" del teatre. Justament, a la Fira de l'any passat, el seu Hamlet -amb Julio Manrique com a protagonista- obtingué el Premi del Públic al millor espectacle de l'edició de 2009. "Enguany no sé si tindré tanta sort, perquè també hi ha una obra de Manrique -Coses que et dèiem avui- que crec que em passarà al davant" va bromejar.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Un privilegi poder veure tants Broggis! Més, més i més en volem més!