El teatre Municipal de Palma s'ompli de cinèfils àvids de conèixer el detalls de la darrera pel·licula de Monzón. | J. Morey

TW
0

Daniel Monzón és, abans d'un gran director de cinema, un autèntic amant del setè art. Així ho demostrà ahir horabaixa davant un públic majoritàriament jove -alguns dels quals amb intenció de seguir-ne les passes- que estibà el teatre Municipal de Palma en un acte organitzat pel Club Ultima Hora. Javier Matesanz, periodista i col·laborador de dBalears, amb qui coincidí cursant els estudis de Ciències de la informació i la imatge, fou l'encarregat d'iniciar la xerrada en un col·loqui que ell mateix dirigí. Monzón explicà "l'aventura" que suposà enregistrar la prestigiosa Celda 211, per a la qual visità presons, entrevistà reclusos i n'utilitzà alguns durant el rodatge. "Necessitava agafar un estil i un esperit concret perquè l'espectador la sentís autèntica", comentà el director, que de bon començament cercà allunyar-se "dels tòpics de les pel·lícules de presons".

Monzón rememorà algunes de les primeres passes en el món del cinema després d'haver treballat com a crític i periodista. La participació a Torrente: El brazo tonto de la ley, en un paper d'extra molt histriònic, li permeté situar-se com a actor i apreciar l'esforç d'aquests. "Ma mare, en veure la pel·lícula, patint em digué: 'Fill meu, no tornis a fer això'. I llavors la meva relació amb el cinema passà a ser el sàdic que se situa darrere d'una càmera i crida: Tallin! i Acció!". Com aquesta, el públic assistent gaudí de moltes de les anècdotes d'un director que descobrí la vocació a 7 anys, després de veure King Kong en un cinema club.

El cineasta també destacà el talent dels actors d'aquesta darrera cinta, com Alberto Ammann, Luis Tosar i Antonio Resines. Dels dos darrers, en ressaltà la qualitat "camaleònica" a l'hora d'interpretar tota mena de personatges, un aspecte que ell cerca com a director. "Sempre intent que la història sigui la protagonista, i no jo", afirmà. Davant un públic que es ficà a la butxaca des del principi, Monzón donà alguns consells als interessats en el món cinematogràfic: "Et pots prendre algunes llicències de guió si després la pel·lícula ho acaba recompensant", digué. Era la resposta a unes observacions del guionista i director Alex Calvo-Sotelo, que ahir es trobava entre el públic. Tot i això, afirmà que havia optat per decisions arriscades durant la creació de Celda 211. "Sempre cap al risc" fou el seu lema durant el rodatge.

Per contra, va revelar ben poques coses de la nova trama que ara gesta. "Per respecte al meu company guionista", digué en referir-se a Jorge Guerricaechevarria. Així i tot, Monzón assegurà que ja ha escrit un primer esborrany del guió complet. "Serà una comèdia negra, mordaç, que succeeix a Anglaterra i en la qual vull comptar amb actors anglesos. Ador alguns actors britànics i som una mica fetitxista", va avançar. Quant a aquesta darrera pel·lícula, el director no espera guanyar grans premis, "sinó que el públic s'ho passi bé".