TW
0

Segles d'història, milers de quilòmetres de recorregut i l'aroma de la confluència de cultures és el que es pot trobar en la música del violagambista i compositor català Jordi Savall. Poc més de mig any després de la darrera visita a l'Illa, avui vespre a partir de les 22 hores, el prestigiós músic oferirà el recital Les voix humanes al claustre de Sant Francesc de Palma.

"Per als instruments antics, que tenen una acústica especial, resulta molt més interessant un espai d'aquestes característiques, perquè et permet crear una atmosfera màgica i poètica", comentà Savall sobre l'emplaçament d'un concert en el qual es podran escoltar obres de Karl-Friederich Abel, Johan Sebastian Bach i Marin Marais en un ordre retrospectiu. Tot això serà a través de la seva viola de gamba, fabricada el 1697 pel luthier anglès Barack Norman. "És un instrument molt emocional, versàtil, que pot fins i tot xiuxiuejar. Les coses més boniques i emotives sempre es diuen de manera suau", explica.

Durant el darrer any, el treball de Jordi Savall ha estat reconegut amb els premis Midem Classical Award 2010, Praetorius Musikpreis Niedersachsen i el de millor intèrpret de música clàssica, que atorga l'Acadèmia de les Arts i de les Ciències de la Música. La principal raó és el disc Jerusalem, la ciutat de les dues paus: la pau celestial i la pau terrenal, en el qual conflueixen tonades d'influències cristianes, jueves i musulmanes i que ideà amb la seva dona, Montserrat Figueras, i el professor i poeta Manuel Forcano. "Durant una setmana ens amaràrem de la música de la ciutat: cants de tota mena, als carrers, de les mesquites, de les sinagogues i de la comunitat armènia...", afirma respecte d'un treball que considera "una mostra que el diàleg intercultural funciona i, igual que la ciutat, deixa espai perquè totes les influències s'hi manifestin".

El mestre violagambista defensa que la música ha exercit de llenguatge comú per a l'ésser humà en el transcurs de la història, però tem que l'excés d'influències pugui afligir la identitat musical dels pobles. "No s'ha de caure en la trampa de la globalització i perdre el caràcter propi", avisa, alhora que reivindica la clàssica. "Se'ns acusa de fer música elitista, però amb les mateixes condicions i publicitat d'un estil com el pop tíndriem el mateix èxit". Savall recomana indagar en les composicions antigues per "descobrir sons interessants i dimensions de la música que en el món modern no existeixen".