En total se subhastaren dotze obres en un ambient molt animat. | S.Amengual

TW
0

L'interès que genera la mestria de Miró per les arts gràfiques quedà palesa ahir vespre a Can Prunera en la subhasta benèfica que organitzà la Fundació Tren de l'Art. Les dotze peces foren adquirides a preus iguals o superiors als estimats i, en total, s'abastà la quantitat de 150.250 euros. Els doblers aniran destinats íntegrament a sufragar les despeses de "reforma i inversió que s'han realitzat en aquesta casa", explicà el director de centre museístic, Rogelio Araújo.

La vetlada començà ben animada davant un públic que licità de valent per la majoria de peces. No debades, les set litografies i els cinc gravats objecte de subhasta tenen un especial interès per les dimensions i per l'època. Així ho confirmà el galerista Joan Oliver Maneu, qui dirigí la subhasta amb molt dinamisme i activant l'interès del públic, una part del qual està vinculada al món de l'art.

El gravat La marchande de couleurs (1981), amb unes dimensions de 161 x 121 cm, fou l'obra per la qual es pagà més. Al final s'adquirí per 27.000 euros, dotze mil més que el preu de sortida. Un altre gravat, Mambo, datat el 1978 i en el qual Miró emprà unes tonalitats un poc peculiars, fou una altra de les peces més demandades i assolí un preu final de 27.000 euros.

Cal recordar que les dotze litografies i gravats han estat donats per dos filantrops anònims. Aquest fet fou explicat per Oliver Maneu, que descrigué, una per una, les qualitats de cada obra i l'entusiasme que el mestre català hi posava. Aquesta empenta de Miró també quedà palesa en dues de les litografies subhastades ahir datades del 1978 i relacionades amb la primera exposició que es realitzà a Mallorca sobre Joan Miró, en concret a la Llonja de Palma. La del cartell de la mostra (89x61 cm) i la que reprodueix la coberta del catàleg de l'exposició esmentada (55,8x75,8 cm) abastaren els 3.750 euros cada una. "Miró fou molt generós amb Mallorca", recordà el galerista i mestre de cerimònies.

D'altra banda, la litografia Défile de mannequines en Chine fou la que encetà la sessió i que escalfà els motors dels assistents, que des d'un primer moment es mostraren molt interessats. Aquesta obra, datada de 1969 i amb unes mides també considerables (126x86,5 cm), fou venuda per 4.000 euros. Era l'inici d'una licitació que també inclogué peces molt mironianes, com el Cartell per a l'exposició Homage to Miró, del Museum of Modern Art de Nova York, que assolí els 4.250 euros, i la impressionant L'haltérophile, que doblà el preu de sortida i arribà als 20.000 euros.

El gravat a l'aiguatinta i planxa de coure titulat L'oustachi fou una altra de les peces més disputades. Al final, s'adjudicà per 26.000 euros, més del valor estimat que es cotitza al mercat internacional. El mateix succeí amb Mulot, "un gravat en què Miró posava l'animal", digué Maneu abans de començar a licitar. El preu final fou de 4.250 euros.

Entre els assistents, hi figuraren cares conegudes del món de l'art, fins i tot vingudes de fora, com el galerista de Pamplona Mikel Armendia. També s'interessaren per la subhasta benèfica el matrimoni Rosa Regi i Fernando Rotger; el president d'honor de Vocento, Santiago Ybarra, els empresaris Santiago Mayol, Juan Fierro i Lino García; el president del Tren de Sóller, Óscar Mayol; el conseller delegat del Ferrocarril, Vicenç Sastre; el batle de la localitat, Josep Lluís Colom, i el president de la Fundació Tren de l'Art, Pere A. Serra, entre d'altres.
L'acte finalitzà, com es podia preveure, amb una intensa puja per la darrera litografia del lot, Le rapt, de 1981 (61x90 cm), que assolí un preu final de 5.250 euros. Fou una mostra més de l'interès de la societat illenca, i de la Vall, per l'obra del mestre Joan Miró, que va a l'alça.