Els tallers de la sala Beckett-Obrador Internacional de Dramatúrgia, que acabaren dissabte a la seu de l'Institut de Teatre de Barcelona, suposen anualment un punt de trobada durant una setmana entre dramaturgs, actors i creadors escènics. Al voltant de la dramatúrgia i l'escriptura teatral contemporànies, s'hi duen a terme tallers sobre escriptura teatral, direcció escènica i interpretació, a banda de seminaris, lectures dramatitzades i instal·lacions.
Una dotzena de participants acudiren als cursos procedents de l'escena balear i amb el suport econòmic de la Conselleria d'Educació i Cultura, com ja passà l'any passat, quan els tallers s'impartien en una nau industrial del barri de Sant Andreu, a la perifèria de Barcelona. L'accés de tants creadors de les Balears a la cita provocà que dissabte el delegat d'arts escèniques del Govern, Josep Ramon Cerdà, i el director de la sala Beckett, Toni Casares, es plantejaren, en converses informals, la possibilitat de traslladar el proper any les jornades a Mallorca.
Un exemple d'aquest intercanvi fou la menorquina Aina Tur, autora de tres peces teatrals i implicada als cursos Constants del teatre contemporani, de Xavier Albertí i El final és el (al) principi..., de Sergi Belbel. "Vaig arribar amb moltes qüestions pendents i els cursos no m'han donat les respostes. En canvi, ara puc dir que em sent acompanyada en el camí fins a trobar-les", assegurà Tur, qui ja prepara per a l'octubre l'estrena a Vilanova i la Geltrú de Badomies, un espectacle sobre faules de Lafontaine, amb música de Miquel Àngel Aguiló i coproduïda amb l'Escena Nacional d'Andorra.
L'actor Rafel Mir comentà el seminari impartit per Tomeu Vergés, al qual també assistí la ballarina i coreògrafa Mariantònia Oliver: "Hem fet feina sobre la sensibilitat, la concentració i la capacitat per ser perceptiu, amb un treball per arribar a preparar el cor per sentir i ser fràgil". Mir valorà l'experiència com a "útil amb relació al que jo cerc i un bon camí en la investigació i la creació sincera".
Teatre en vers
La paraula feta acció fou el títol de les lliçons de Will Keen sobre l'escolta i la comunicació a partir del teatre en vers, a les quals es presentaran Marga López, Miquel Ruiz i Lluqui Herrero. El nord-americà Neil LaBute dirigí Jordi Cumellas en unes classes en què els alumnes s'encarregaren de construir diferents peces teatrals a partir d'unes mateixes indicacions, amb arguments i finals distints. Xisca Puigserver i Santi Celaya treballaren l'escriptura dramàtica amb Pere Riera, Ana Conde incidí amb improvisacions en la capacitat de commoure amb l'italià Marco Calvani, Maria del Carme Planells i Vicent Ferrer triaren el seminari de Carles Batlle sobre l'aparent contradicció en el drama contemporani entre l'absència d'una història i la proliferació de personatges que n'expliquen.
Es donà la circumstància que dissabte, darrer dia dels cursos, alguns dels tallers exposaran al públic, format principalment pels alumnes de la resta de seminaris, els resultats de tota la setmana. Fou així com en una edició anterior dels tallers de la Beckett es gestà l'obra Tot. La participació de l'actor mallorquí Toni Gomila al curs de l'argentí Rafael Spregelburd serví per activar una iniciativa teatral que guanyà el premi Quim Masó, guardó que permet la producció al festival Temporada Alta de Girona, amb Mentidera Teatre. L'obra de l'argentí, comissionada des del teatre Schaubühne de Berlín, s'encomanà per commemorar el vintè aniversari de la caiguda del mur de Berlín i arribarà als teatres catalans amb la traducció de Cristina Cervià i la participació actoral de Gomila.
Més Paraules de...
La jornada de cloenda dels cursos coincidí amb la presentació del cinquè volum de la col·lecció Paraula de dramaturg, dedicat al text de La vida lluny dels poetes, de Josep-Pere Peyró, i que publica la Conselleria d'Educació i Cultura. "A l'obra hi trobam la idea d'autor teatral com un espai per entendre la vida", comentà Peyró, qui es definí com "un autor crític que fa que sigui més fàcil que representi a Buenos Aires o a París que no a ca meva". El dramaturg, que als darrers anys ha mostrat tres espectacles amb temàtica africana i social, assegurà que "l'autor de teatre és algú molt peculiar, una mena de pol·linitzador que posa en marxa un gran maquinària, una espècie de Moisès que arriba a la Terra Promesa però no la pot visitar, i acaba convertint-se en un torracollons perquè el que sol veure representat no és el que havia imaginat i l'imaginari és sempre més ric que la realitat". Peyró insistí en la idea del teatre "com a consol dels que no en tenim prou amb la vida", i digué que "la feina d'escriptor és la reelaboració de la realitat". La sèrie de llibrets de petit format, i que es poden trobar en format PDF a l'adreça http://teatreib.cat/paraula per ser llegits en suport digital, reprodueix textos teatrals d'autors de les Balears amb la intenció d'acostar al lector un tast de l'obra de l'autor.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Que no ho duguin a Mallorca, que ho deixin fer tal i com esta, que sinos sera una porqueria com tot el que fem. No em teniu prou amb IB3 per TV3 i l ESADIB per l Institut del Teatre