TW
0

Els treballs de restauració al panteó reial de Santes Creus (Tarragona) han permès determinar, sense cap mena de dubte, que la rica policromia del templet de la tomba de Pere el Gran és original i que es manté gairebé intacta des de 1307, data en la qual el pintor lleidatà Arnau de la Torre en finalitzà la decoració pictòrica.
Cal recordar que aquest sepulcre és l'única tomba reial que es deslliurà de ser espoliada després de la desamortització de 1835. Per aquest motiu, més enllà del seu valor artístic, és de vital importància l'històric i simbòlic.

Gràcies a la seva anàlisi s'ha pogut identificar l'ús de pintura a l'oli en aquesta policromia, fet important per a la història de la tècnica pictòrica, ja que es tractaria d'una de les primeres obres catalanes en què s'emprà.
El panteó reial de Santes Creus fou concebut i planificat pel rei Jaume II entre els anys 1291 i 1316 per acollir honoríficament les restes del seu pare, Pere el Gran, les seves pròpies exèquies i les de la seva esposa, la reina Blanca d'Anjou. La tomba, que és l'únic monument funerari de reis de la Corona d'Aragó que ha arribat intacte fins als nostres dies, és també el primer monument funerari de Catalunya construït en estil gòtic i, per tant, una obra capital del primer gòtic català.

El projecte de rehabilitació ha estat executat per un equip multidisciplinari en què han intervingut historiadors, arqueòlegs i restauradors especialitzats. La rehabilitació i dignificació del panteó reial de Santes Creus eren necessàries per resoldre les deficients condicions de conservació en què es trobaven les seves estructures i elements ornamentals. Aquest fet era, per exemple, especialment manifest en el cas de la tomba de Jaume II i Blanca d'Anjou, que presentava un preocupant estat de degradació.