Per una setmana seran els professors els qui ocuparan les aules del Conservatori Elemental de Música de Palma. Un centenar de docents iniciaren ahir la tercera edició de l'Escola d'estiu per a ensenyants d'aquesta disciplina. Segons Fèlix Aguiló, director del Conservatori, és una xifra que "és molt satisfactòria, tenint en compte que enguany hi ha oposicions i que l'any passat, que no n'hi havia, s'hi apuntaren 136 alumnes". L'Escola d'estiu ofereix dotze cursos que donen una formació complementària al professor de música, ja siguin de Primària o de Secundrària, una assignatura que sempre ha estat un poc maltractada des del punt de vista curricular.
En aquest sentit, el catedràtic Emilio Molina reconeix que "Espanya és molt lluny de països com França i Alemanya, que tenen la música inculcada en la societat i en els quals un polític, a part de saber de lleis i drets, com qualsevol altra persona, també entén en música". Molina, que és professor del Conservatori Reina Sofia de Madrid i de l'Smuc de Barcelona, entre d'altres, impartirà un curs sobre Pensar i crear música a través de la improvisació. "L'actual formació està basada en el fet que els alumnes aprenguin a interpretar certes peces ja establertes. Però en sortir d'aquestes, ja no saben fer res més. És com si tu fessis classes d'anglès i t'aprenguessis tots els textos del llibre però, després, fossis incapaç de crear cap frase al carrer".
L'assignatura de Molina és una de les més potents en aquesta tercera edició de l'escola. Segons Aguiló, les matèries més demanades són les que tenen a veure "amb l'estimulació expressiva dels alumnes" i que ofereixen una alternativa al currículum convencional. Així, tallers com el de musicoteràpia, impartit per Natàlia Garrido, i el de bodypercussion, d'Armando Lorente, n'han estat els més reeixits. "Un dels èxits d'aquesta escola és que són els professors mateixos que demanen el que hi volen. Feim una enquesta cada any i, a partir de les seves mancances, organitzam el programa de l'any següent".
Els cursos estan quadritriplicats, de manera que cada professor hi tindrà la possiblitat de realitzar fins a quatre tallers. La proposta d'enguany inclou les matèries: pensar i crear música: improvisació per a tots els instruments; direcció Coral - nivell I i II; ballam les cançons; musicoteràpia; arranjaments vocals i instrumentals per a classe heterogènia; competència emocional a l'aula de música; bodypercussion; acostar la música tradicional a les aules; la percussió com a nou llenguatge d'expressió; resolució de conflictes; i la cançó, un tresor d'on extreure intel·ligència, creativitat i bellesa.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Núria Martí: Les sigles de l'Escola Superior de Música de Catalunya són ESMUC, i no SMUC. Per altra banda, la música, no només està discriminada com a assignatura, sinó també com a professió. En l'actualitat, els estudis reglats de música són de catorze anys, sense comptar després si es fan màsters o postgraus. Els estudiants de música ens trobem amb un futur professional incert, marcat per la imatge poc "seriosa" de la nostra vocació. Com bé diu el professor Molina, aquest país encara està molt lluny d'integrar e inculcar la música a dins la societat. Una societat que coneix i estima la música, serà, sense cap dubte, més intel·ligent, més culte, més humana i més feliç.