"Mont-roig, l'església i el poble" (1919) fa part de la mostra. | Ferran Aguiló - Efe.

TW
0

Una visió poètica del colorisme utilitzat per l'artista Joan Miró és el punt angular d'una exposició inaugurada avui a la ciutat de Baden-Baden, a l'oest d'Alemanya, que es conforma com una de les més grans i completes sobre l'artista català. Sota el títol de "Miró: els colors de la poesia", el Museu Frieder-Burda presenta al voltant d'un centenar d'obres d'art, entre treballs en paper, ceràmica, quadres i escultures, que han estat reunides, a partir dels fons de diversos museus, tant de prestigi internacional, com de col·leccions privades. Comisariada per l'amic personal de Miró, Jean-Luis Prat, l'exposició compte amb peces arribades de més de 30 entitats diferents, entre elles del Centre Pompidou de París, de la fundació Beyeler de Riehen, dels museus d'art de Basilea i Berna, de la col·lecció Phillips de Washington i del museu Thyssen-Bornemisza de Madrid.

A més, també formen part de la mostra obres pertanyents a les fundacions Joan Miró de Barcelona i Palma, així com algunes propietat de la família, una cosa que sol succeir en rares ocasions. "Miró no pintava de manera abstracta o figurativa, ell utilitzava un llenguatge molt poètic en els seus quadres", ha explicat el comissari de l'exposició. Jean-Luis Prat va ser amic de Miró durant quinze anys i ho descriu com a algú "generós, amable, obert, però alhora una persona seriosa", que a més "el qüestionava tot" i es feia "les preguntes correctes". Segons Prat, la senzillesa inicial dels colors utilitzats per l'artista català, així com les seves formes infantils no han "d'enganyar ningú", ja que totes les seves obres "tenen un fons seriós".

En aquest sentit, un exemple el trobam al tríptic "L'espoir du condamné a mort", que és una al·lusió a l'últim condemnat a mort pel franquisme, Salvador Puich Antich. "Miró va lluitar per la llibertat i per la justícia" i cada punt de color o cada una de les seves línies i punts poden ser interpretats com "la línia de la vida i o crits de llibertat", ha indicat Prat. L'artista català, que va néixer a Barcelona el 1893, no descrivia la realitat, "sinó que se'n va inventar una nova. Un univers nou" que lluny ser infantil i esbojarrat era "tràgic", en paraules del comissari de l'exposició.

Mort a Palma als 90 anys, Miró tenia una forta personalitat i no va concebre la seva obra per al consum massiu, segons ha explicat Prat, qui a més va afegir que, encara que se l'engloba dins del moviment del surrealisme, el català "sempre va buscar el seu estil propi". Amb l'exposició es repassen sis dècades de creació de l'autor, que considerat com un dels artistes més importants del segle 20, plasmava motius simbòlics i personatges recurrents que transporten a un món oníric. A més de les obres, al museu Frieder Burda, diversos texts informatius i una sèrie de fotografies històriques expliquen els punts d'inflexió en la trajectòria artística de l'artista que va dir sobre si mateix que "havia obert una porta a un futur diferent", sense heretgia i fanatisme". L'exposició que s'obrirà demà al públic, romandrà a Baden-Baden fins i tot el pròxim 14 de novembre, quatre mesos i mig de temps per poder bussejar al món dels "sons amb significat" del multidisciplinari Miró.