TW
0

L'any passat Maialen Lujanbio revolucionà el panorama del bertsolarisme a Euskal Herria. Era la primera dona que s'enduia la txapela de guanyadora del concurs de cant improvisat en euskera i, alhora, significava el relleu generacional d'una tradició que a ca nostra també va a l'alça. Tot i això, congregar 15.000 persones en un concurs de gloses -com passà a Euskadi el 2009- és encara avui impensable. Lujanbio té clar que es pot aconseguir sempre que l'art d'improvisació vagi de la mà de la contemporeneïtat. "Cal improvisar sobre temàtiques actuals, sense ancorar-se en el passat".

A partir d'avui i fins dissabte, Maialen Lujanbio participa en el cicle Nits de fusió amb Euskal Herria, organitzat per les Cases Museu Llorenç Villalonga i Pare Ginard i en el qual pretén interconnectar tradició i modernitat a través de la glosa i el bertso. La primera activitat tindrà lloc avui a la Fundació ACA de Búger, on la bertsolari conversarà amb el glosador i col·laborador de dBalears Mateu Xurí.

Lujanbio parla de la importància del cant improvisat al seu país, sobretot com a manera de revitalitzar la llengua i la cultura. "La nostra situació a Euskal Herria és molt diferent a la vostra -assegura-. Recuperar el bertso és instint de supervivència per també recuperar la nostra llengua i cultura. En els moments d'intentar sobreviure, la gent està disposada a tot", afegeix, contundent.

El paper de les ikastoles
No debades, fa trenta anys que l'associació Bertsozale Elkartea treballa per aconseguir aquesta fita i Lujanbio ho fa com a voluntària. Els tallers, per a adults i escolars, han estat eines fonamentals per a la recuperació. Per això, fa anys que els bertsos van lligats a les ikastoles, on els infants, de petits, aprenen a improvisar. "L'associació és qui fa la feina que hauria de fer l'escola, però així hem aconseguit un bon planter de joves", apunta. Així mateix, emfatitza: "Els bertsos han arribat a la ciutat", en el sentit que ja no són considerats mostres culturals residuals. "Cal trencar el mite que els improvisadors són gent amb un do especial. Tothom pot aprendre a cantar o, almenys, a conèixer-ho, lligant-ho sempre a la recuperació i a la revitalització de la llengua", remarca.

La seva actuació els darrers anys en el concurs de bertsolaris és una prova que aquest art és ben viu però que, per mantenir-se, cal que s'adapti als nous temps. "S'ha de deixar clar que el cant improvisat és una cosa totalment d'acord amb la cultura contemporània. Aquesta és la clau del seu èxit. El bertso ha estat capaç de mantenir les seves arrels obrint-se a la cultura contemporània ", sentencia. Sota aquesta premissa, Maialen Lujanbio presentarà a Binissalem i a Sant Joan el seu espectacle Ornitorrinkus, através del qual barreja la tradició del bertso amb la música electrònia i experimental. Són les noves expressions de la cultura popular.