Una imatge de Petita Lula, de Mariantònia Oliver. | L. ACEDO

TW
0

Un dels principals objectius d'un espectacle de teatre o dansa professional és arribar al públic, és a dir, pujar a un escenari. D'això depèn la voluntat i l'opinió de gerents i programadors dels espais escènics. Un dels punts d'encontre habituals entre programadors, companyies i professionals del sector, a més de públic, són les fires, festivals i mostres. És aquí on oferta i demanda conflueixen per perfilar el que aproximadament serà la temporada sobre els escenaris i també és aquí on s'inicia el negoci que permetrà que les companyies professionals ho continuïn essent.

La importància de donar-se a conèixer és, doncs, cabdal per mantenir-se vius, per pujar a l'escenari.
El sector escènic de les Illes Balears no queda enrere pel que fa a l'assistència a fires. L'any 2009 des de la Conselleria d'Educació i Cultura del Govern s'impulsaren un total de 30 participacions de companyies illenques a una vintena de fires i festivals defora de la nostra comunitat, a més de les activitats incloses a diferents cicles duits a terme a l'Espai Mallorca de Barcelona i a l'Octubre CCC de València, dos dels principals destins dels espectacles balears que surten de les illes.

Mariantònia Oliver amb Petita Lula, Au Ments i Petit Ball, Produccions del Mar i Camarada K, el Circ Bover amb Satrup i La Clota i Assajant Albertí han estat algunes de les companyies i obres que s'han deixat veure entre 2009 i aquest 2010 a les fires estatals. De la mateixa manera, Remor Teatre, Don Carrot, Iguana Teatre, Norai Teatre, La Fornal, Teatro de la Lavanderia, Disset Teatre, La casa del cactus, Estudi Zero Teatre, Petita Pàtria i Te a tres, entre d'altres, també han estat presents a cites escèniques destacades a tot l'Estat.

Arran de l'actuació a aquests encontres entre professionals, moltes de les companyies han fet escala a diferents teatres. De fet, fruit de l'actuació el passat mes de gener a l'Espai Mallorca de Barcelona, La Clota-Moll Oest durà Assajant Albertí a l'Espai Brossa de la mateixa ciutat. L'Ubú Rei d'Iguana Teatre va pujar a l'escenari de la Muestra Aragonesa de Teatro y Música, el mes de maig de 2009, on aconseguí una gira per escenaris d'Aragó i d'aquesta manera, rellançar l'obra. Per la seva banda, l'èxit de Camarada K a la Fira de Teatre de Donostia fou notable i un dels programadors assistents a la representació no dubtà a contractar tres funcions de l'obra pel Centre de Cultura de la capital basca. El muntatge de Produccions del Mar viatjarà a Sant Sebastià a final d'aquest mes.

Encontres i tallers

Uns altres punts de negoci són els Encuentros en Magalia de Navas del Marquès (Àvila) i l'Obrador d'estiu de la sala Beckett, on la presència balear és habitual. Entre els fruits d'aquestes estades hi ha Els convidats, el nou espectacle de Produccions de Ferro. La jove mallorquina Mar Pla s'estrena com a dramaturga amb aquest espectacle, que és conseqüència d'un seguit de relacions que es van establir a l'Obrador d'estiu del 2009. La Sala Muntaner de Barcelona tindrà l'obra en cartell durant el mes de setembre de 2010. "Per donar-se a conèixer és bàsic sortir de l'Illa i les fires i festivals en són una bona porta", apuntà l'actor i director de Produccions de Ferro, Toni Gomila.

Cost o benefici?

A banda de les ajudes institucionals per assistir a determinades fires, aquests esdeveniments són punts d'encontre entre professionals del sector que hi assisteixen malgrat no pugin dalt de l'escenari. Hi ha companyies que acusen la manca de doblers per no viatjar a aquests tipus d'encontres en què els programadors es donen cita. A més, com no és habitual una relació directa entre assistència a fires i número de bolos, algunes companyies no veuen el benefici de costejar-se aquests desplaçaments. "No vol dir que d'una fira et surtin funcions directament, però si que funciona el boca-orella i, després d'haver assistit a molts festivals i mostres, puc assegurar que els resultats són palesos a mitjan i llarg termini", apuntà l'actor Joan Manel Vadell.

L'intèrpret ha format part d'una edició dels Encuentros en Magalia i ha actuat a la Fira de Tàrrega els darrers anys. "Tot el que sigui mesclar-nos és positiu perquè s'estableixen relacions i, a més, estàs al dia del que corre pels escenaris", afegí. "Aquesta és una feina de formiguetes, els resultats de la qual es manifesten a poc a poc i surten del boca-orella, principalment", assenyalà el delegat de Teatre del Govern, Pep Cerdà. Pel que fa a la manca de doblers, per ser-hi present "una companyia de la Rioja té tantes dificultats com una d'illenca per anar a una fira andalusa i hi van", apuntà Gomila.