TW
0

Envoltada de tarongers, davant una nau que fa servir com a estudi, amb el poble de Sóller enfront i una magnífica vista de Fornalutx a un costat, l'artista sollerica Francesca Martí es deixa envair per la natura que l'envolta i que l'atrapa en forma d'inspiració. En aquest marc incomparable neix un més dels projectes de l'artista, Droplet -petita gota d'aigua o gotellina- i, d'aquest, en surten una gotellina i una libèl·lula que seran la imatge del 125è aniversari del Setmanari Sóller.

"La idea ha nascut aquí, al pla del Bisbe, enmig de la natura, igual que el setmanari, que està íntimament lligat al municipi de la Vall i a la meva vida com a sollerica", assenyala Martí, molt entusiasmada amb el fet que un dels seus treballs sigui el segell d'aquest aniversari.

Els arbres, les fulles, les flors, però sobretot els insectes, són agents habituals de les iniciatives de l'artista. Aquesta vegada, per fer realitat Droplet, Martí ha recorregut a una gota d'aigua i a una libèl·lula com a protagonistes i a una bonica història entre ambdues. "Droplet és el viatge en color d'una libèl·lula o, com en deim a Sóller, d'una barratxina", assenyala. En el seu viatge etern, la gotellina del fons d'una bassa intenta fugir-ne per explorar les llums i els colors de la vida. És en arribar a la claror, quan la gotellina topa amb la libèl·lula i "es prometen alliberar-se de les traïcions de la vida" i viatjar per una vall taronjada carregada de formes, olors, colors: "una fulla fràgil, els anys d'un tronc o la mà de l'home".

En aquest projecte, la figura humana és representada per l'atleta australià Matthew Mitcham, professional i olímplic de salt de trampolí. Amb els seus moviments sinuosos, Francesca Martí aconsegueix que entri en el paisatge de les diferents peces del muntatge. L'autora presenta el cos de Mitcham en comunió i total harmonia amb els elements del medi i amb altres éssers vius que l'envolten: "Veig l'atleta totalment integrat dins el meu entorn natural".

L'ésser humà també forma part de la història entre la gotellina i la libèl·lula. "A Droplet, l'home es converteix en una gota d'aigua que es va multiplicant per trobar-se després cara a cara amb l'insecte", afirma Martí. A mesura que l'artista fa nous descobriments, aquests engreixen els seus projectes, com en el cas de Droplet, que fa un parell d'anys que creix.

Com en obres anteriors de la creadora sollerica, doncs, les projeccions audiovisuals sobre el llenç contribueixen al resultat final. Les parts del cos en moviment emergeixen dels racons com formes desfigurades i, així, allò real es confon amb el que és pintat i no s'hi destria tampoc el que està filmat del suport real i físic. D'aquesta manera, el retrat clàssic s'hi transforma en una imatge en moviment.

Quant als materials, Martí ha fet servir pigments i pintures d'aigua sobre suport fotogràfic. Sense emprar programes informàtics de disseny o de retoc fotogràfic, l'autora conjuga fotografia i pintura en uns muntatges d'allò més realistes i suggeridors que deixen una porta oberta a la imaginació de l'espectador.

Artista en moviment
De manera paralel·la al desenvolupament de Droplet i a la seva incursió en el món periodístic, Martí treballa amb Scream, "un projecte sobre la transformació d'una papallona", assegura, a més de remarcar la voluntat de presentar aquest nou treball a Seül i a Beijing.