El premi a la millor pel·lícula li han dedicat al director de l'Escola de Cinema i Audiovisual de Catalunya (ESCAC), Josep Maixent Bonnin, per els 25 anys treballant pel cinema català. Bonnín ha assegurat que el premi que li han concedit a la seva interpretació és el resultat «d'un somni fet realitat, gràcies a un equip que ha defensat el projecte amb tota la seva energia».
La jove Coll relata en aquesta pel·lícula un joc d'aparences d'una família en què els problemes són evidents però mai explícits. A més de guanyar l'Inquiet 2009, va rebre la Biznaga de Plata en el Festival de Màlaga a la millor directora, millor actor i millor actriu.
Tot i que les que acumulaven més nominacions en els II Premis Gaudí eren 'Trash', de Carles Torras (13 nominacions); 'Xtrems', d'Abel Folk i Joan Riedweg (11), i 'The Frost', de Ferran Audí (11), la de Coll ha estat la més premiada de la nit, juntament amb 'Les dues vinyes d'Andrés Rabadán', de Ventura Durall, que ha aconseguit tots els premis als quals optava: el millor protagonista (Àlex Brendemühl), i millors actor i actriu secundaris (Andrés Herrera i Clara Segura).
'The Frost' s'ha hagut de conformar amb el premi a la millor direcció artística (Antonio Belart) i el de millor fotografia (David Omedes), i 'Trash' amb el de millor música original (Santos Martínez). 'Xtrems' no ha aconseguit cap dels 11 premis als quals optava.
Pel que fa als aspectes tècnics la gran premiada ha estat 'Rec 2', ja que el jurat ha considerat que té els millors efectes especials i digitals (creats per David Ambit, Alex Villagrasa i Salvador Santana), el millor maquillatge i perruqueria (realitzats per Inma P. Sotillo i Lucía Salanueva), el millor so (de Xavi Mas, Oriol Tarragó i Marc Orts) i el millor muntatge (David Gallart).
El president i la vicepresidenta de l'Acadèmia del Cinema Català, Joel Joan i Montse Ribé, han lliurat el Gaudí d'Honor a Josep Maria Forn, qui en recollir-lo ha demanat als membres del sector: «L'horitzó és fosc, però no defalliu, lluiteu pel nostre cinema». De fet ha acceptat el premi «com a supervivent d'aquelles generacions que tant van lluitar pel cinema català».
GALA AMB ULLERES DE BUSSEIG I 3D
Aquesta volia ser la primera gala aquàtica de la història i per això un actor disfressat de sirena ha donat les «gràcies a les 'majors' i als exhibidors per l'entusiasme amb el qual donen suport al cinema en català». Ha estat una de les escasses referències a la llei del cinema català que s'ha fet durant una gala que ha intentat mantenir-se al marge de la polèmica.
La millor pel·lícula en llengua no catalana ha estat 'Los condenados', en què el cineasta català Isaki Lacuesta analitza com les tensions i els secrets guardats durant tres dècades van minant la relació de dos exguerrillers que es retroben per intentar trobar les restes d'un company. Ja havia rebut el guardó de la crítica internacional (Fipresci) del LVII Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià.
El xou final de la gala tenia components en 3D, de manera que als assistents els facilitaren unes ulleres especials a l'entrada, perquè poguessin veure correctament l'espectacle que ha posat el colofó a la vetllada.
La història d'assetjament escolar i amor adolescent atípic de 'Déjame entrar', dirigida per Tomas Alfredson i escrita per John Ajvide Linqvist, ha merescut el premi a la millor pel·lícula europea -la producció ja acaparava premis com el Méliès d'Or 2008--.
El millor guió ha estat el de 'Garbo, l'home que va salvar el món', escrit per Edmon Roch, Isaki Lacuesta i María Hervera. Aquest film també ha estat elegit com a millor pel·lícula documental.
La millor pel·lícula per a televisió ha estat '23 F, el dia més difícil del rei', dirigida per Sílvia Quer, escrita per Helena Medina i produïda per Televisió de Catalunya i Alea Docs&Films amb la participació de Televisió Espanyola.
'Cher Ami', de Miquel Pujol, ha arrabassat el premi a la millor pel·lícula d'animació a la seva única competidora, 'La carta del Rajá', d'Àngel Blasco.
El millor vestuari ha estat per a Bina Daigeler per 'La dona de l'anarquista', la millor direcció de producció ha estat per a Patricia Roda per 'Cineclub' i el millor curtmetratge ha estat '501', dirigida per Laia Fàbregas i centrat en una fàbrica de pantalons texans i que vol ser un cant d'esperança, perquè «les dones de més de 40 anys tenen futur», ha dit la directora.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Esperaba con ilusion presenciar esta gala por TY3. Estic totalment deçebut quin alarde de mal gust i mediocritat, tan em la presentaçio em la bufonada, el vestuari i maneras dels guardonats, els homos semblavan que sortien de comprar viandes a la Boqueria quina males trçes, quina falta de respecte capa un aconteigement que esperaba fos un poquet mes serios. Aquesta no es la Catalunya que jo estim.