TW
0

La botiga de capells de Joan Prats a Barcelona fou el punt de coneixença de dos artistes que, malgrat pertànyer a diferents generacions, coincidiren en el temps i es caracteritzaren per la transgressió: Joan Miró i Pere Portabella. Cineasta i artista, membres dels moviments avantguardistes de l'època, mantingueren des de la primera cita un estret contacte. Aquesta relació també es traslladà a l'àmbit professional, quan Portabella captà amb la càmera els moviments del mestre català. Aquesta interconnexió entre Portabella i Miró torna a establir-se a Miró-Portabella: poètica i transgressió, una exposició que s'inaugura avui a la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma.

Miró la forja (1973), Miró tapís (1973), Miró l'altre (1969) i Miró aidez l'Espagne (1969) són el fil conductor d'aquesta mostra. Es tracta de quatre curtmetratges que Portabella dedicà als diferents vessants artístics de Joan Miró. Les cintes, en el marc d'un "espai que m'ha colpit emocionalment", permeten al públic i al mateix Portabella retrobar-se amb Miró "des de la profunditat", assenyalà el cineasta. "Miró l'altre em porta un record especial, perquè allà vaig convèncer Miró per pintar una cristallera i dies després esborrar el que havia fet", afegí.

Portabella ha cedit per a l'ocasió un guió original que li va escriure Joan Miró i que fins ara era en un calaix. El material audiovisual i cinematogràfic es completa amb els DVD de diferents entrevistes de Portabella a Miró i Sert.

Juntament amb els audiovisuals, una desena de pintures, escultures, portes de fusta mironianes, litografies, dibuixos i cartells donen vida a la mostra, que inclou també la maqueta del tapís de Miró que s'ensorrà amb les Torres Bessones de Nova York i que era el més gran de l'artista.

Al llarg del recorregut, Miró-Portabella deixa palesos els nexes comuns entre ambdós personatges. "Els dos van voler matar en algun moment el seu art, ja fos la pintura o el llenguatge cinematogràfic", apuntà la directora de la Fundació i del projecte, Magdalena Aguiló. "Ambdós estaven artísticament avançats al seu segle; no eren artistes del segle XX, sinó del XXI", precisà. Així mateix, l'exhibició recull el discurs que els protagonistes pronunciaren en ser nomenats doctor honoris causa per la Universitat de Barcelona. A més, aquest projecte ocupa la totalitat dels espais expositius de la Fundació i recull algunes peces de la successió Miró i de la Fundació Miró de Barcelona, entre d'altres, mai mostrades al públic. La inauguració, que tindrà lloc avui a les 12.00 hores, inclourà l'actuació de Carles Santos, també conegut per la seva transgressió musical.

El darrer curtmetratge de Portabella, Mudanza, que s'estrenà ahir als cinemes de tot l'Estat, es projectà a l'auditori de la Fundació, on continuarà exhibint-se fins a la cloenda de la mostra. Aquesta és una de les activitats paral·leles que la Fundació organitza entorn de l'exposició que enceta el programa 2010 del centre, entre les quals destaquen tallers educatius i un cicle de cinema sobre Pere Portabella al Centre de Cultura Sa Nostra de Palma. Una vegada finalitzada l'exposició, dia 5 d'abril, s'editarà un complet catàleg sobre aquest diàleg entre artistes.