Les arts sumptuàries són anomenades per alguns "arts menors", però la realitat no és aquesta. Així ho demostren els objectes i les peces que donen vida a l'exposició que des d'avui i fins al 10 de gener ocupa part del convent de les Caputxines de Palma. Amb Nadal arriben a Ciutat les tradicionals mostres de betlems, i si n'hi ha una que crida especialment l'atenció dels visitants, per l'antiguitat, l'estat de conservació i la gran riquesa, és la del convent de les Caputxines. "Els experts defineixen aquests betlems com el conjunt més important de Mallorca", assegurà la comissària, Aina Pascual. Durant totes les festes, els murs del convent palmesà s'obren als ciutadans i les monges de clausura cedeixen en el seu silenci renuncien a part del seu projecte vital.
La col·lecció de betlems és, un any més, a l'antiga sala de labor, una estança construïda el 1710. El protagonisme de l'exposició rau en la cova del betlem monumental, "una peça en la qual hi hem de treballar al llarg del 2010, perquè encara queda restaurar-ne el seguici reial i l'estructura de la cova", apuntà Pascual. La novetat d'enguany pel que fa a aquesta exposició és la restauració de la resta de betlems, en dos dels quals s'hi ha fet feina aquest 2009. El conjunt, declarat Bé d'Interès Cultural, conté figures de cartró dels segles XVII i XVIII; pastors de fang cuit del segle XVII; cinc betlems d'escaparata i el de les fundadores.
Acompanyant la tradicional exposició de betlems, Tres segles d'arts sumptuàries a Mallorca (S. XVII-XIX) s'obren als ciutadans al llarg d'aquestes festes. Cinc àmbits donen vida a aquesta mostra, el recorregut de la qual comença en un espai dedicat a una part del patrimoni artístic de l'església de Santa Creu de Palma. Una capa pluvial de principis del segle XIX, dues de dalmàtiques, la casulla, el cobrecalze, quatre cadires de braços neoclàssics de finals del segle XV i una talla de fusta de santa Elena, de l'escultor Adrià Ferran, formen part del primer espai. La sala de la mar Vermella acull, per part seva, diferents espais amb mostres, algunes de col·leccions particulars, de brodats, estampes i joieria antiga.
En record de l'abadessa
L'exhibició temporal vol fer memòria de sor Catalina Andreu, "l'abadessa sobre qui va recaure la responsabilitat d'abillar i enriquir l'aixovar litúrgic del convent", assenyalà Pascual. Sor Catalina encarregà el 1742 una llibreria que encara es conserva i que a la mostra apareix en una imatge. A més, l'abadessa comanà sa caliera, l'armari barroc que presideix la sala i els ornaments del qual donen fe de la devoció de sor Catalina pel Sagrat cor de Jesús. Olis, cartes que l'abadessa intercanviava amb el seu germà, el jesuïta Pere-Joan Andreu, i altres peces completen aquest indret.
L'interès per la cultura de les Caputxines queda palès a la quarta dependència, on es mostren vint-i-tres fulls del tipus de cal·ligrafia escrita a ploma que s'ensenyava en el segle XVIII. El darrer àmbit de la mostra és a l'escala que puja al betlem monumental, on es presenta una col·lecció de dibuixos al guaix fets per les monges caputxines, entre d'altres objectes.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.