TW
0

La Nit de Santa Llúcia, que celebrà divendres l'edició 59 al palau de congressos de Terrassa, serveix per lliurar catorze premis literaris i culturals, alguns dels quals tan importants com el Sant Jordi de novel·la i el Carles Riba de poesia. Dos dels guardons distingiren mallorquins: l'escriptor Gabriel Janer Manila rebé el Joaquim Ruyra de narrativa juvenil per la novel·la He jugat amb els llops i Pere Estelrich recollí l'Òmnium Cultural de ràdio per l'espai El crepuscle encén estels d'IB3 Ràdio.

El grup de teatre La Fura dels Baus s'encarregà d'omplir l'escenari amb breus peces escenogràfiques, plenes d'acrobàcies i referències al passat tèxtil de Terrassa i representades per infants, durant la gala que organitza cada any l'entitat Òmnium. El president de la Generalitat, José Montilla, i el del Parlament català, Ernest Benach, encapçalaren la part institucional de la festa, acompanyats pel conseller de Cultura, Joan Manel Tresserras, i l'expresident Jordi Pujol. Per part mallorquina, hi assistiren el president de l'Obra Cultural Balear, Jaume Mateu, i el director d'IB3 Ràdio, Víctor Àlvarez.

Janer Manila explicà al públic que "la meva novel·la parteix d'una narració oral que vaig recollir d'un jove immigrant que va arribar a Mallorca l'any 75". També revelà que "a partir d'aquest text oral he construït el literari sobre la història d'un nin de 6 anys venut pel seu pare per guardar cabres a la muntanya, on va viure 13 anys tot sol amb animals".

Estelrich fou ovacionat quan desitjà que " totes les ràdios i les televisions que es fan als Països Catalans es puguin veure a tots els territoris de parla catalana i que allò que la tècnica permet no ho aturi l'home".

Xavier Bosch, premi Sant Jordi i director del diari Avui del 2007 al 2008, quan va dimitir per "desavinences amb una persona", obligà els espectadors a relacionar els personatges de Se sabrà tot amb noms reals: "La novel·la tracta d'un periodista que és nomenat director d'un diari i no s'entén amb l'editor perquè practica tràfic d'influències i especula amb negocis immobiliaris".

La superació d'un càncer motivà el veterà Carles Camps per escriure La mort i la paraula, premi Carles Riba de poesia, i Monika Zgustova guanyà el Mercè Rodoreda de contes i narracions amb Contes de la lluna absent, un conjunt de relats que parlen de "l'home com a víctima de si mateix".