Autor: Toni Oliver, Biel Lladó.
Director: Biel Jordà..
Intèrprets: Lydia Sánchez, Jordi Cumellas, Joan Manel Vadell, Sergi Baos.
Espai: Xesc Forteza.
El primer que hem de fer per gaudir en condicions de Cel·la 8 és sintonitzar amb el to i els objectius reals de la funció, que esdevé tal vegada excessivament didàctica i il·lustrativa per a un públic adult impermeable o poc receptiu a les lliçons o els consells en el seu temps lliure i d'oci, però necessàriament conscienciadora i pedagògica per als alumnes d'institut a qui en principi va adreçada l'obra. I un cop aclarit i ajustat aquest punt en funció de la percepció particular de cada espectador, tot es pot matisar i discutir, però és indubtable que l'espectacle funciona convertint-se, potser, en l'eficaç equivalent teatral d'aquelles sessions d'educació cívica d'un temps que uns municipals uniformats ens impartien a les aules. Tot i que molt més entretingut, és clar.
Ja he dit que el missatge arriba clar i directe, i que per tant l'obra compleix objectius sobradament. També cal dir que el repartiment defensa amb solvència i versatilitat el seu treball, que en alguns casos esdevé brillant en l'esquizofrènica i trepidant desfilada de personatges, que es multipliquen en fluïdes transicions en una exhibició de mil·limetrada sincronització escènica que no afecta mai al ritme tot i la frenètica freqüència dels canvis. Sobretot pel que fa a una esplèndida Lydia Sánchez, que té alguns formidables i corprenedors moments dramàtics; i que troba el seu contrapunt còmic perfecte en un simpàtic infeliç amb l'aspecte demacrat de Sergi Baos. Però potser, i mèrits a part, el text abusa del subratllat fins a caure en l'obvietat en veu alta. I ho fa, és una pena, quan per ventura no era necessari, perquè amb els casos plantejats i representats a escena era més que suficient per il·lustrar els exemples de conductes impròpies i il·lícites, així com les seves conseqüències penals, i no calia caure en la reiteració explicativa perquè aquestes premisses foren evidents. Mastegar massa un missatge equival sovint a moralitzar enlloc de conscienciar, i són coses molt distintes. Així, per exemple, el personatge de Baos es converteix en alguns moments en un autèntic ionqui il·lustrat, portaveu del codi penal entre reixes, i no acaba de ser creïble, quan en realitat allò que diu resultava obvi, i per tant prescindible, per a tothom després de veure un maltractador en acció (convincent Vadell) o un conductor ebri implicat en un accident amb resultat de mort. Unes escenes ben resoltes i prou realistes i explícites com per parlar per elles mateixes sense necessitat de crosses aclaridores. Però tot i així el conjunt és eficaç i entretingut, a més d'educatiu. D'impecable factura i molt ben interpretat.•
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
És una obra insoportable. Teatre barater i gratuït. No entenc que puguis dir que el maltractador és convincent; és el clar exemple de la dolentia personificada, si no haguessim vist que pegava a la dona, ja sabriem que és un personatge dolent. Els maltractadors són persones normals però que peguen i/o maten a les seves dones. Aquest personatge ja era fill de puta per sí mateix. Una decepció més de Biel Jordà i de tot l'equip. És una pena perquè és la imatge de Balears
Em va semblar molt fluixa. Em va sorprendre la gran quantitat de espònsors que la recolzen. És una obra on es mostra tot. La deixaria a la meitat.