TW
0

La 12a Mediterrània Fira d'espectacles d'arrel tradicional de Manresa ha tingut aquest cap de setmana un marcat accent mallorquí. En la fira participaren cinc grups de l'Illa: els Grollers de Sa Factoria, Xaloc Música, Música Nostra, el pianista Joan Martorell i els germans Martorell. Aquests darrers, a més, foren finalistes en el Concurs sons de la Mediterrània, que finalment s'endugué el grup Amansalva: una formació establerta a Barcelona però amb components d'arreu dels Països Catalans (entre ells la mallorquina Maria Victòria Riutord) i que arranja peces populars de la Mediterrània en format acústic. Abans de conèixer el veredicte, però, Pere Joan Martorell es mostrà esperançat davant l'actuació que feren ahir horabaixa en la final. "El nivell dels quatre grups ha estat molt alt, però nosaltres ens ho hem passat molt bé dalt de l'escenari i a la gent li ha agradat". També competien per la final Bruel, un duet amb una proposta orientada al ball que va quedar semifinalista a l'edició de l'any passat, i Terrer Roig, un grup nascut d'una formació de tres quartans de les Terres de l'Ebre.

I precisament els guanyadros del Concurs sons de la Mediterrània 2008, els Grollers de Sa Factoria, foren els encarregats de donar el sus a la representació balear de la fira. La vintena de músics de Grollers començà dissabte amb to festiu i mostrà també la capacitat per a la fusió de la música tradicional amb el funk, el rock i la rumba.

Amb xeremies i tamborers, Xaloc Música va omplir l'envelat central de la fira amb noves cançons basades en els ritmes més populars, entre les quals es van escoltar boleros, fandangos, jotes i polques. Música Nostra i la veu de Miquela Lladó es van avançar a Nadal i van oferir diumenge un concert de nadales.

Joan Martorell va donar a conèixer Manual inacabat (per anar per la vida), el seu projecte més recent, creat a partir de texts de Guillem d'Efak, i va repassar alguns dels versos més íntims del malaguanyat poeta de Manacor, catorze anys després de la seva mort. L'acompanyava en aquest projecte la cantant Marta Elka.

Per altra banda i centrant-nos en un àmbit molt més teatral, dijous, primer dia del festival, el grup català La Patacada va escenificar La disputa de l'ase, un espectacle musical inspirat en l'obra homònima escrita pel mallorquí Anselm Turmeda l'any 1418. També la companyia Tutatis va representar una cercavila amb cavalls de fusta que té en la festa eqüestre de Ciutadella el principal referent. L'associació Mapasonor, per part seva, va presentar el document pedagògic Música a Mallorca i Menorca i el projecte Oïdes mediterrànies, dirigits a professors que vulguin emprar les músiques mediterrànies com a eina d'integració per als al·lots d'altres cultures.

Un estand institucional de la Conselleria d'Educació i Cultura del Govern Balear (que és copatrocinador de l'esdeveniment) va completar la presència illenca a Manresa i va proporcionar informació sobre la música que es fa a l'Arxipèlag.

La característica que defineix millor la Fira mediterrània són les actuacions gratuïtes al carrer i als envelats d'algunes places. No obstant això, dels 60 espectacles de pagament durant els quatre dies del festival, es van esgotar les entrades de 14. Dels 1.063 programadors acreditats, a la recerca d'espectacles susceptibles de ser contractats a altres localitats, el deu per cent va tenir procedència internacional.