TW
0

El món cultural, almanco aquell més mediàtic i comercial, s'està convertint en una llarga espera. La creació d'una espectativa sembla que és la clau per a un èxit editorial, cinematogràfic o musical. Tant és així, que en els propers dies els amants de la cultura més en voga, tenen diverses cites a l'agenda marcades en vermell i ben subratllades. La primera "data D", per anomenar-les d'alguna manera, és la de dia 23, divendres. Serà aleshores quan, a les sales de tot l'Estat, arribarà La noia que somiava un llumí i un bidó de gasolina, la segona entrega cinematogràfica de la trilogia Millenium i que sembla que va seguint el mateix camí dels llibres d'Stieg Larsson. Tant és així que aquest passat cap de setmana (i quan encara hi havia cinemes que no l'havien retirat del cartell), s'ha reestrenat, amb un centenar de còpies, la primera part: Els homes que no estimaven les dones, que des que es va emetre per primer pic el mes de maig ja ha facturat més de nou milions d'euros de taquilla.

Protagonitzada per Noomi Rapace i Michael Nyquist, la trama és ara seguida sota les mans de Daniel Alfredson, que agafa el relleu del director Niels Arden Oplev. Allò que resulta més curiós és que la cinta atrau i atraurà tant els lectors de la saga com aquells que, tal vegada per peresa, opten més pel cel·luloide que no per la lectura. Tot i això, Larsson també comença a tenir algun detractor. Divendres mateix, l'escriptor català Andreu Martín, convidat al proper festival Lloseta Negra, reconeixia que "no entenia" l'èxit de Millenium. "Vaig llegir el primer llibre i m'agradà molt, però no tant com perquè inundàs el món. N'he llegit de molt millors que els de Larsson i que han sortit de manera simultània. La meva pregunta és: per què sí a Larsson i no a Jean Sainte, Fare Garnot o Don Winslow", digué l'escriptor en un festival de novel·la negra a Santiago de Xile.

Estrena a tot el món

La segona gran expectativa de la setmana té un component musical, encara que, per gaudir-ne, també ens haguem de desplaçar al cinema. L'esperat documental This is it, de Michael Jackson, en estrena mundial dia 28 d'octubre i només durant dues setmanes, sembla que està encaminat a ser no només una de les pel·lícules més exitoses de l'any, sinó "de la història", constaten les empreses americanes de prevenda d'entrades. Als Estats Units hi va haver corregudes just el dia que sortiren a la venda els tiquets, i moltes de les sessions ja estan completament sold out. A Mallorca, confirmaren des dels cines Cinesa, "no hi ha aquesta expectació espectacular", però "sí que es van venent bastants entrades anticipades".

This is it, nom que havien de tenir els 50 concerts per Londres i que ha pres també la darrera cançó pòstuma i inèdita del rei del pop (encara que després s'ha demostrat que era original de Paul Anka), rememora precisament els preparatius d'aquesta gira anglesa, on es van gravar centenars d'hores d'assaigs i escenes entre vestidors mostrant un Michel Jackson vital i enèrgic que poca cosa té a veure amb la imatge que ens n'hem acabat enduent després de la seva mort.

I per als amants dels llibres...

El passat 15 de setembre sortí a la venda en anglès The lost symbol, de Dan Brown, i només en un dia ja en vengué un milió de còpies a Amèrica i a Gran Bretanya. Tot i que aquest exemplar en llengua anglesa ja es pot trobar en algunes botigues de Palma, no serà fins dia 29 que es podrà llegir en versió catalana (Empúries) i castellana (Planeta). Per al llançament de l'autor del Codi da Vinci hi ha preperada una campanya promocional sense precedents. L'expert en simbologia de Harvard Robert Langdon torna a l'acció i queda clar que, d'això, en sentirem a parlar, i molt!