Aquest fou l'aperitiu que preparà l'Executiu balear per celebrar el bon camí que ha anant seguint el conveni teatral signat fa tres anys entre les comunitats balear i aragonesa, el qual a poc a poc va donant fruits. "A l'Estat espanyol hi ha el problema que tot allò que surt de Madrid i de Barcelona viatja amb molta facilitat, però perquè un aragonès pugui arribar a veure el que es fa a les Balears o a qualsevol altra província, diguem-ne de la perifèria, són necessaris aquests tipus d'acords", va exposar Pep Cerdà, delegat de Teatre de les Illes Balears. Així, una ocasió com aquesta ha permès a la comunitat aragonesa fer un petit tast d'obres com El solitari Oest, La ignorancia i Petit Ball.
Ara bé, anem per punts. Joan Gomila, de la companyia La Fornal, fou l'encarregat de presentar a la fira d'Osca la seva darrera producció: El solitari Oest. Es tracta d'una coproducció que han fet amb els menorquins de Moll Oest i que tot just s'acaba d'estrenar a Maó i a Manacor. "Aquesta és una obra de teatre pur, un espectacle que reivindica la paraula i l'actor i que, gràcies a uns excel·lents diàlegs, cada frase esdevé una vertadera guillotina i una reflexió per a l'espectador", afirmà Gomila. El solitari Oest és un text de Martin Mcdonagh dirigit per Pitus Fernandez i interpretat per Rodo Gener, Josep Mercadal, Emilià Carrilla i Agnès Llobet.
La música de Biel Majoral
Sense ni tant sols ser-ne conscient, Biel Majoral es convertí ahir horabaixa en un altre protagonista d'aquesta jornada balear a la fira d'Osca. La seva música obrí l'espectacle de la reapareguda companyia Trécola, d'Alejandra Giménez, després d'un silenci de cinc anys. La ignorancia és la primera entrega de la trilogia Ventanas, que, en paraules de la seva creadora, pretén esdevenir "una cuina d'aromes, danses i sentits que es podran percebre amb els cinc sentits". L'obra de Giménez, que de moment es troba encara en "procés de creació", incorpora també el so de l'ocarina, un instrument gairebé desaparegut i que a Mallorca ha estat recuperat (tant en la construcció com en la difusió) per Carme Hermoso.
Tanmateix, qui realment entrà per la porta gran a Osca (la resta només oferiren petits fragments davant un col·lectiu professional) fou la companyia Au ments, que ahir vespre omplí el teatre Olímpia amb la seva darrera producció: Petit Ball. És una coreografia, amb música també de Biel Majoral, que ofereix una experiència gestual, teatral i sonora sobre la Guerra Civil i la postguerra espanyola. "L'obra no té el problema de l'idioma perquè allò més important és el moviment i el poc text que hi ha són fragments de Lorca que ja eren en castellà", comentava una de les ballarines del grup.
Així, amb tots els elements teatrals ben acoblats, només cal esperar la pròxima setmana. Aleshores a la Fira del teatre de Vilafranca podrem gaudir, com ja s'ha fet d'un temps ençà, de l'altra part del conveni i seran, per tant, les companyies aragoneses les que viatjaran fins a la nostra roqueta.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
No és el mateix el teatre illenc que el teatre que es fa a les illes. El teatre autènticament balear, des de l'autoria fins al darrer tècnic de llums o de so, no existeix. No hi ha una infraestructura teatral: els seus responsables han fracassat estrepitosament perquè no treballen per la cultura del país. Què dirà la història d'aquest trist període teatral illenc? Res. Això fa pena. A qualsevol cosa diuen teatre.