Dos mesos de treball al taller gràfic de Jonathan Shimoni a París foren l'embrió de la mostra de monotips de Ñaco Fabré que avui a les 20.00 hores s'inaugura a Edicions 6a obra gràfica, al carrer de la Puresa, 8 de Palma. Una invitació de Shimoni a Fabré per passar uns mesos al seu obrador, The Atlantic Press, de París, fou la impulsora d'aquest projecte. "Shimoni té un taller obert a artistes internacionals i quan em va convidar a emprar l'obrador no vaig dubtar-ho i vaig partir cap a la capital gal·la", apuntà l'artista. Dos mesos a la ciutat francesa en contacte directe amb la impressió de monotips foren els que permeteren que Fabré creàs Autour de Montsouris, la part francesa d'aquesta exposició. Del parc de Montsouris Fabré va aterrar a Palma amb la necessitat de continuar amb aquesta obra.
"Vaig treballar al taller 6a reflectint allò que veia i sentia a la zona del castell de Bellver", assegurà l'artista, que ha anomenat Voltant Bellver els sis monotips de gran format que ha realitzat en aquest taller palmesà i que donen continuïtat mallorquina al treball que Fabré inicià a París. "He volgut reflectir dos paisatges amb els quals he tingut una comunió especial. Les obres reflecteixen el contacte amb la urbanitat que envolten el mitjà natural", afegí. D'aquest contacte amb la ciutat sorgeixen en les peces diferents figures geomètriques, més arquitectòniques que les habituals a l'obra de Fabré.
Del llenç a la màquina
L'artista s'endinsa en el món del monotip que, avesat a l'escultura i a la pintura sobre llenç, pot semblar una passa enrere, malgrat no ser-ho. "El monotip és una intervenció fresca i directa, a diferència que la que es realitza amb altres tipus d'estampació", indicà. "Aquesta tècnica té l'inconvenient que no deixa possibilitat a la rectificació", manifestà. La del monotip és una tècnica en la qual l'artista ha de controlar la quantitat de tinta i la seva dissolució. L'obra ha de ser la definitiva abans de passar pel tòrcul de la màquina, mentre que en altres processos gràfics hi ha una part tècnica important que no controla l'artista, sinó el gravador. D'aquesta manera, tot i tractar-se d'una tècnica indirecta, la del monotip "és la que més s'acosta a estar davant del llenç en blanc", assenyalà Ñaco Fabré. Per la seva banda, des del taller 6a, no descarten una futura col·laboració amb The Atlantis Press o amb altres obradors internacionals perquè els artistes mallorquins repeteixin l'experiència de Fabré i alguns creadors internacionals puguin venir a aquest taller de Ciutat a fer els seus monotips o litografies.
Nova col·lecció del Govern
L'exposició de Ñaco Febrer és una de les encarregades d'inaugurar també la nova col·lecció de catàlegs artístics impulsats per la Direcció General de Cultura, ARTIB. Aquesta iniciativa té com a objectiu promocionar els artistes illencs que exposin dins i fora de Mallorca per tal que les mostres no quedin dins l'àmbit merament expositiu. "Hi ha molts artistes que econòmicament no es poden permetre l'edició d'un catàleg", exposà el director general de Cultura, Pere Joan Martorell. De moment, s'han publicat tres títols d'ARTIB: el ja esmentat de Ñaco Febrer; Prxi's MMIX, exposició de joves artistes que es pot veure aquests dies a l'Espai Ramon Llull, i la mostra que l'escultor Miquel Planas féu a la galeria Bennàssar de Pollença.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.