El cine de la UCE està en mans mallorquines. Enguany el cicle ha estat coordinat per Jaume Vidal, de l'Obra Social Sa Nostra, i hi participen Martí Martorell, professor de cinema; Antoni M. Thomàs, cineasta i periodista, i Miquel Pasqual, filòleg i col·laborador de la UCE com a acompanyant dels alumnes becats per Sa Nostra. A més d'un homenatge a la Nouvelle Vague, el programa d'aquesta edició se centra en la necessitat de tenir present la nostra història, sovint menystinguda per alguns partits polítics. Segons Vidal, "és una vergonya que un govern socialista no reivindiqui la memòria històrica". Per això, un dels eixos del cicle de cinema de la Universitat d'Estiu és aquest i es projectarà el documental Nosaltres els vençuts, d'Antoni M. Thomàs. Aquest espai dedicat a la setena art resulta una bona oportunitat per als mallorquins per mostrar el nostre cinema primitiu i, alhora, recordar la figura del pioner del cinema a l'Illa, Josep Truyol i Otero.
De fet, s'hi reproduirà un reportatge sobre la seva vida titulat La imatge cremada, del mateix Thomàs, qui també s'encarrega d'impartir el curs sobre el mallorquí. Amb referència a La imatge cremada, l'autor explicà que "és un documental fet amb vuit mans, perquè en l'elaboració participaren Jaume Vidal, Vicenç Mates, Josep Truyol, que és nét de Josep Truyol, i jo mateix. A més de la representació de la vida del cineasta amb actors i actrius, inclou tots els fragments que queden d'allò que filmà entre els anys 1903 i 1907".
Truyol començà com a fotògraf i el 1895 anà a l'Exposició Universal de París, on quedà entusiasmat pel cinema. "Volgué muntar una sala de cine, ja que fins aleshores només s'havia fet de manera ambulant", hi afegí. L'arquitecte Bennàssar li féu l'edicifi, que era botiga i laboratori de fotografia, habitatge i sala de projeccions. "Aquesta art s'estabilitzà a Palma i Tous muntà el Teatre Líric a un preu més econòmic que el de Truyol", assegurà Thomàs. D'aquesta manera, Truyol aguantà sis anys i mig, però després acabà per tancar el negoci i, per aquest fracàs, va decidir cremar tot el material que tenia. Aquest fet dóna nom al documental, La imatge cremada, en el qual fins i tot s'ha reproduït en tres dimensions el cinema de Truyol. Val a dir que el reportatge es basa en el llibre de Catalina Aguiló Josep Truyol, fotògraf.
Pel que fa a la temàtica del ‘cinema primitiu de Mallorca', tal com indicà Miquel Pasqual, "es tracta de parlar de l'origen del cine a l'Illa, de les persones que hi hagué darrere d'aquest moviment, de les sales, de les projecions ambulants...". En aquest cas s'han centrar en dos llargmetratges estrenats l'any 1925, "que hem tingut la sort de poder recuperar", digué Pascual. Aquests són El secreto de la pedriza i Flor de Espino. "Amdós tenen el mèrit d'aportar un gran valor històric i documental", sentencià. Per la seva banda, Martí Martorell, encarregat de l'apartat sobre Jean-Luc Godard dins el cicle sobre la Nouvelle Vague, també ha realitzat la subtitulació en català de la pel·lícula L'herència del vent, de Krammer. "Tenia els subtítols en anglès i en castellà, i em va dur molta feina. Vaig cometre algunes errades, però com a primera experiència m'ha resultat molt interessant", assegurà.
El cinema de Mallorca, protagonista a la UCE
Dins el cicle es projectarà el documental La imatge cremada, una cinta sobre la vida de Josep Truyol i Otero, pioner de la setena art a la nostra illa
Prada19/08/09 0:00
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.