Imatge de familia dels participants de la Universitat Jove. | UCE.

TW
0

Els estudiants illencs omplen una part important d'habitacions del Licée Renouvier a la Universitat Catalana d'Estiu. De Mallorca, hi ha una cinquantena d'alumnes provinents de Llucmajor, Sineu, Algaida, Pollença, Inca, Llubí, Petra, etc., a més de set menorquins i cinc eivissencs. Tots ells hi arribaren diumenge vespre, després d'un llarg viatge en vaixell i autobús. Allò segur és que hi vingueren amb ganes de festa, però alhora amb interès pels nous coneixements que podran adquirir. Ahir començaren a posar-se a la feina després que el rector de la UCE, Jaume Sobrequés, donàs per inaugurada aquesta 41a edició a Prada de Conflent, a la Catalunya Nord. Segons ens han explicat alguns d'aquests joves participants, ahir dematí feren part de cursos molt diversos, com ara sobre els boscos dels Països Catalans, la Nova Cançó, la Setmana Tràgica, que enguany compleix el centenari, a més de xerrades sobre els nous grups juvenils organitzats o fins i tot de tallers de poesia i traducció.

Alguns d'aquests alumnes ja havien assistit amb anterioritat a la UCE, mentre que alguns altres hi han vingut per primer cop. Per altra banda, la inauguració oficial de la Universitat d'Estiu tingué lloc ahir matí en un acte cerimonial en el qual participaren, a més del nou rector, Jaume Sobrequés, el batle de Prada, Joan Castex; el conseller d'Innovació, Universitats i Empreses de la Generalitat de Catalunya, Josep Huguet, i Marcel Mateu com a representant del Consell General dels Pirineus Orientals. Durant el discurs, Sobrequés mostrà una ferma voluntat de continuïtat de la UCE i posà èmfasi en la necessitat que aquesta universitat no es limiti als deu dies d'agost, sinó que es duguin a terme actes durant tot l'any. Al mateix temps, insistí en la importància de mantenir l'esperit inicial, com un lloc de trobada de persones d'arreu dels Països Catalans compromeses amb la llengua i la cultura, i amb ganes d'aprendre. Així, remarcà la gran quantitat d'àrees que s'hi tracten, l'actualitat de les temàtiques i la voluntat d'innovació constant.

En el seu parlament, en què recordà la necessitat d'aquesta universitat, afirmà: "Prada i la UCE són la seu de la voluntat de construir un estat lliure que ens agermani". Sobrequés aconseguí, amb aquestes paralues, un fort aplaudiment i l'emoció del públic congregat a l'acte. En la seva intervenció, Sobrequés destacà també que la vigència de la UCE suposa que "estam més vius que mai i som tan necessaris com sempre", mentre que definí la universitat com un espai "partidari de la pau, contrària als abusos de la gent de diners, partidària de frenar la fabricació i venda d'armament, de la solidaritat real amb els pobles oprimits, nacionalment oprimits -com el nostre-, econòmicament explotats", sentencià. D'aquesta manera, quedà inaugurada la UCE d'enguany, en la qual participen un bon nombre de professors i figures de les Illes, com ara Rosa Calafat, Gabriel Bibiloni, Joan Mir, Carles Cabrera, Bernat Joan, Rosa Barceló, Bartomeu Mestre, entre d'altres. S'obren, doncs, nou intensos dies durant els quals l'aprenentatge i la convivència seran les claus per conèixer millor el nostre país.