La Fundació d'Art Serra retirarà del Museu d'Art Modern i Contemporani Es Baluard 73 de les obres que hi tenia cedides per un termini de quatre anys. D'ençà de la fundació del museu, l'any 2004, la Col·lecció d'Art Serra aportà al seu fons 413 peces, 86 de les quals estan en dipòsit temporal per quatre anys. El contracte de la cessió finalitzà a principis del 2008, per la qual cosa la Fundació Art Serra ha anunciat, segons un comunicat remès pel mateix museu, retirar 73 de les obres cedides. Entre aquestes hi figuren treballs de Joan Miró, Antoni Tàpies, Kandinsky, Matisse, Ràfols Casamada, Giaocmetti, Alechinsky, Basquiat i Clavé, entre d'altres.
Així mateix, els responsables de la Col·lecció Serra renovaran la cessió de tres pintures per al fons del centre perquè suposen "obres de rellevància", apuntà Es Baluard . Es tracta de l'oli damunt tela de René Magritte La séduction inattendue; la pintura de Nicolas de Staël Eau de vie, de 1948, i el dibuix de carbonet sobre paper de l'avantguardista Leo Gestel, Haven Palma. "Es Baluard agraeix a Pere A. Serra el dipòsit de tres obres de tanta rellevància", remarcaren ahir des del Museu. Ara bé, aquests no seran els únics canvis pel que fa al fons artístic del centre que dirigeix Cristina Ros. La comissió executiva de la Fundació Es Baluard i la direcció del Museu han aprovat la permuta de vint ceràmiques de Pablo Picasso (propietat de la Col·lecció Serra) per deu obres també de la mateixa propietat.
Precisament, les ceràmiques de l'artista malagueny, datades entre 1947 i 1968, havien estat cedides per un període de trenta anys i ara mateix no eren en exposició. Les noves obres per al museu són de Rebecca Horn, Anselm Kiefer, José María Iglesias, Pep Llambies, José Hernández, Nino Longobardi, Albert Marquet, Amedeo Modigliani, Volkmar Schulz-Rumpold i James Brow. Les concidicions sobre el bescanvi artístic es faran d'acord amb els estatuts de la Fundació i la cessió serà per un termini de trenta anys. Pel que fa a part de les obres que continuaran en el fons del museu, tenen un valoració total de 2.416.725,66 euros. Cal destacar que els responsables de la Col·lecció Serra han manifestat la voluntat que aquestes, o qualsevol de la col·lecció, siguin a disposició d'Es Baluard si són requerides per a exposicions temporals.
Fons artístic
A part d'aquestes 86 creacions cedides per quatre anys, el fons d'Es Baluard es nodreix de les 192 peces que la Col·lecció Serra cedí al museu per un trenta anys. Entre aquestes es troben noms de referència dins el camp de l'art com Anglada Camarasa, Barceló, Guinovart, Joaquim Mir, Joan Miró, Pablo Picasso, Juli Ramis, Santiago Rusiñol i Antoni Tàpies, entre d'altres. El conjunt d'aquesta cessió a trenta anys està valorat en prop de sis milions d'euros. Així mateix, una altra part del fons del museu prové també de Pere A. Serra, qui l'any 2004 hi donà 67 obres valorades en 1.216.991 euros. A través d'un comunicat, els responsables del centre manifestaren ahir que la Fundació Art Serra i la Fundació d'Es Baluard "mantenen la voluntat de continuar amb la seva col·laboració". És més, el museu "agraeix a la Fundació Art Serra el seu suport constant" en la donació i dipòsit d'obres que "enriqueixen la col·lecció i les exposicions que ofereix Es Baluard".
Per què es retiren les obres?
Fonts de la Fundació d'Art Serra explicaren ahir que hi ha dues causes que motiven la retirades de les obres. D'una banda, perquè varen ser deixades per quatre anys, un termini de préstec que finalitzà el març de 2008 i sobre el qual no s'ha mostrat gens d'interès, ni per part de la presidenta del museu ni per part de la directora, per arribar a un nou acord (no econòmic) per a la permanència. "Ha hagut de ser la Fundació d'Art Serra -afegiren ahir- els qui oferissin la continuïtat del préstec de les obres de Magritte, Nicolas de Staël i Leo Gestel", ja que les considera "fonamentals" per al prestigi del museu. El segon motiu és que "la majoria d'aquestes peces foren retirades de l'exhibició pública per anar a parar als magatzems". Les mateixes fonts mostraren la bona disposició del president de la Fundació, Pere A. Serra, de continuar col·laborant amb el projecte d'Es Baluard.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Ara és el moment per fer el Museu Maritim que Palma de menester.