TW
0

Després de deu dies de literatura, de tertúlies i de presentacions de llibres en llengua catalana, les xifres amb les quals s’acomiadà ahir la vintena Setmana del Llibre en Català no mostren cap evidència de crisi. I és que ben pensat, què queda més econòmic i entretingut que una bona lectura i, si és en la nostra llengua, encara millor. El llibre en català té sortida i té un públic fidel a l’Illa. Això és el que demostren de nou els nombres. Al llarg de poc més d’una setmana i en un recinte de 800 metres quadrats, al pati de la Misericòrdia de Palma, "s’han venut més de 6.000 llibres". Així ho va explicar en la clausura el president del gremi de llibreters de Mallorca, Francesc Moll, que va precisar que la quantitat de visitants "ha rondat aproximadament les 15.000 persones".

Moll considera "lògic", en el moment actual de crisi econòmica, l’increment del volum de negoci registrat en el certamen, ja que "la gent que consumeix llibres normalment té una situació més estable i és més econòmic passar el temps llegint un llibre que fent altres activitats més cares". La Setmana es mostra com un esdeveniment plenament consolidat en la seva originalitat, ja que combina una fira literària amb una creixent afluència de públic en aquesta barreja de festa i cultura. Segons el gremi de llibreters de Mallorca, "aquestes xifres avalen que el model de la fira, que cada any realitza, dóna més presència a les activitats participatives i manté l’espai d’exposició i la venda de publicacions en llengua catalana".

La Setmana del Llibre és una activitat que no s’estanca, que es va renovant cada any, que manté una oferta plural i participativa, que està oberta a tots els interessos culturals, amb ordre però sense restriccions que impedeixin el lliure accés de tots –nins, joves i adults– als béns de la cultura en totes les seves expressions. Pel que fa a l’edició que ahir conclogué, "totes les classes socials han desfilat per l’envelat firal. Així mateix, l’esdeveniment, el més gran que es fa a les Illes i el major festival cultural de Mallorca, ha superat tots els records d’assistència enguany, amb més de quinze mil visitants durant la setmana", assenyalà Moll. Cal destacar aquesta vegada, l’augment respecte a anys anterior del nombre de participants en les activitats de la Setmana. Mai com enguany els visitants a la setmana no havien participat tan activament de tot el programa elaborat pel gremi de llibreters.

Les presentacions de llibres, les xerrades, els col·loquis i els dictats han estat ben rebuts pel públic, amb la presència de grups infantils i estudiantils que han llegit i analitzat les obres dels escriptors assistents. El gremi de llibreters destacà la seva satisfacció amb els guanys, malgrat la crisi. El nivell de vendes s’ha situat al 5 per cent mes que en l’edició passada. Així, la Setmana del Llibre en Català tanca amb uns 15.000 visitants. Segons Moll, aquesta edició de la permet "donar aquesta fe de vida que hi ha una gran varietat de títols en llengua catalana, que permeten trobar alguna cosa que interessa en qualsevol camp d’estudi i fer veure aquesta realitat al major nombre de persones".

Punt i final amb literatura infantil, poesia i narrativa

Després de nou dies, durant els quals l’envelat del pati de la Misericòrdia ha acollit presentacions literàries de les més variades i autors de la mida de Gaspar Hernández, Sebastià Alzamora, Víctor Alexandre i Blanca Llum Vidal, la jornada d’ahir es presentava carregada d’actes adreçats a tot tipus de públic. Els menuts gaudiren ahir dematí d’un entretingut contacontes a càrrec de Nati de Grado, que donà pas, a les 12.30 hores, a la presentació de la col·lecció infantil La tribu de Camelot i Emi i Max i les balenes desorientades, de Gemma Lienas. Hi assistí, a més de l’escriptora, el seu col·lega Miquel Rayó.

El vessant misticohistòric de la jornada anà a càrrec de Lluís Busquets, que parlà, a les 18.00 hores, del seu darrer llibre titulat Els evangelis secrets de Maria i de la Magdalena. La història amagada (Ara Llibres). L’autor hi anà acompanyat de Gabriel de la S.T. Sampol. La 20a Setmana del Llibre en Català conclogué ahir a les 19.30 hores, amb la presentació per part del director general de Cultura del Govern, Pere Joan Martorell, dels nous títols de les col·leccions Paraula de narrador i Paraula de Poeta, que impulsa la Conselleria d’Educació i Cultura. Dins aquesta col·lecció es presentaren Les traicions, de Miquel Angel Vidal; El diari i el pa, de Neus Canyelles; Poemes essencials, de Damià Pons, i Històries, de Josep Lluís Aguiló. L’acte final de la Setmana gaudí de la presència de Martorell i dels quatre autors.