TW
0

El jaciment arqueològic de Bocchoris, al Port de Pollença, comparegué ahir del tot destrossat. Les parets del dipòsit romà que els arqueòlegs descobriren aquesta tardor han estat desmuntades. "Han espatllat el referit i ho han remogut tot", explicava ahir l’arqueòloga Marilena Estarellas. Encara que amb una primera ullada no sembla que se n’hagin endut res de gran valor, la malifeta suposarà un endarreriment en les excavacions, ja que la terra ha estat remoguda i els vàndals han fet diversos forats a la ciutat autònoma datada d’entre els segles VI abans de Crist i el III dC. Bona part de l’aterracat, molt preuat pels arqueòlegs, d’allò que devia ser el dipòsit per als tints de les togues romanes ha estat esmicolat i a sobre s’hi han trobat diverses pedres que pertanyen al talaiot del costat. "També han remogut el caramull de múrex que hi havia en terra", afegia Estarellas ahir vespre davant la impotència de l’acte.

A més, algunes trossos de la paret romana adjacent al talaiot també han estat llevat del seu lloc i escampades pel terreny. A més, els arqueòlegs han trobat que entre la terra remoguda hi havia bocins de teules romanes mig desfetes i es desconeix, de moment, se n’han enduta cap. El director insular de Patrimoni, Gabriel Cerdà, visità ahir vespre el jaciment per tal de conèixer de primera mà l’abast dels desperfectes, a la vegada que anunciava que "hem denunciat els fets a la Guardia Civil i demà mateix (per avui) posarè el cas en mans dels serveis especials de Patrimoni". Ahir, els mateixos arqueòlegs enunciaren els fets a la Guàrdia Civil.

Cerdà recordà que no és la primera vegada que el jaciment és objecte d’una espoliació d’aquest tipus, tot i que encara s’ha de determinar si realment hi manquen restes o si es tracta de destrosses sense robatori. El mes d’octubre passat, durant la campanya d’excavacions ja desapareguè una gerra de ceràmica d’un conjunt de tres que no ha arribat a ser recuperada mai. "Les altres dues han pogut ser restaurades i ara es poden exposar", digué Cerdà. El director insular lamentà especialment les destrosses al dipòsit esmentat, ja que li han arrencat l’argila. "És una pena, a vegades no saps si és millor no difondre d’aquestes coses, perquè després passa això", afegí Cerdà. Ara, estudiosos i tècnics es tornaran a posar en feina per "refer" el mal patrimonial d’uns eixelebrats.