Què fariem si poguéssim escollir en què somiam? Si, mentre dormim, pogúessim viatjar fins on desitjàssim i viure la vida que ens agradaria tenir? Seria aquest món virtual més irreal que el que veim amb els ulls oberts? Amb aquest punt de partida, el felanitxer Biel Mestre presentà ahir la seva segona novel·la, El taller dels somnis. El pintor, mestre d’escola i col·laborador de premsa presenta una nova obra quan fa poc més d’un any que publicava el seu debut, Els déus irresponsables, després de molt de temps cultivant el relat curt. De fet, El taller dels somnis té molt en comú amb la seva primera novel·la, però l’autor vol aclarir que "no és una segona part, sinó una història paral·lela que vaig escriure al mateix temps. Al principi vaig pensar que seria una part del primer llibre, però finalment em vaig adonar que tenia entitat pròpia".
Una i altra tenen "el mateix ambient i personatges compartits. Són dues històries que parteixen d’un mateix lloc i arriben al mateix lloc". Així, a banda dels nous personatges, reapareixen el professor cartògraf Arnau Roca i la llibretera pollencina Úrsula. Ella fa creure a tothom que té un llorer que, si en menges les fulles, pots somiar en el que vulguis. La trama del llorer ja apareixia en un capítol de l’altre llibre i ara es converteix en protagonista absolut. En realitat, però, no és aquest arbre el que fa possible somiar ‘a la carta’: aquesta és en realitat "la història d’un misteriós programa informàtic que dóna als seus usuaris un poder fora d’allò que és normal. És un programa de realitat virtual que va més enllà de tot el que coneixem actualment. És un simulador de vides virtuals que crea mons dins d’altres mons".
L’autor és reaci d’emmarcar la novel·la en el gènere de la ciència ficció, perquè tot sovint aquesta etiqueta fa pensar en superherois i similars. "I de superherois, res de res", explica Mestre. Al contrari, són històries molt quotidianes "però amb poders". Els personatges que hi apareixen són "molt arquetípics, quotidians. Poden ser a qualsevol poble o a qualsevol carrer". Mitjançant viatges cap al Marroc, l’Àfrica, París i Brussel·les, i també viatges en el temps, Biel Mestre ens vol fer reflexionar sobre la realitat del món virtual i la virtualitat del món real: "Arribes a pensar si el món on vivim és tan virtual com el que es pot crear dins d’un ordinador. Et planteges fins a quin punt formam part d’aquesta realitat virtual", comenta.
Crítica social
En la seva primera novel·la, Biel Mestre es deixava endur per uns tocs d’erotisme i algunes "consideracions teològiques no gaire ortodoxes". La crítica social també hi era un element clau, que ara es repeteix i posa l’ull en el món de l’especulació urbanística, representada per un especulador que "fa les mil i una per aconseguir els seus fins sense escrúpols". A més, també s’hi veuen reflectides les noves relacions per internet, en aquest cas unes de "no gaire convenients". La novel·la es presentà ahir horabaixa a l’Espai de Cultura Can Alcover de Palma, amb la presència de Sebastià Serra, director de l’Institut d’Estudis Baleàrics, i de l’escriptor Antoni Serra. Ha estat coeditada per l’IEB i per Mariantònia Porcel Editora.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Honor al pintor guàrdia civil!