TW
0

Encara que el Parlament europeu n’aprovà la directiva el 2007, no ha estat fins ara que s’ha aixecat el rebombori sobre la possible pèrdua dels correfocs i les festes populars amb material pirotècnic així com les entenem. Amb el risc de perdre manifestacions culturals tan tradicionals com la Patum de Berga, la revetla de Sant Joan i els correfocs de Mallorca, la Directiva 2007/23/CE, que limita l’ús d’elements pirotècnics en aquestes festes i en posa en perill la celebració, arribà ahir a la sessió de control del ple del Congrés, a Madrid. El tema sorgí amb el torn de pregunta de Joan Tardà, diputat d’ERC. "Vaig demanar al ministre d’Indústria, Miguel Sebastián, que es comprometés a assegurar la nostra realitat cultural, amb una marcada presència del foc", indicà Tardà. "No es pot cometre l’atemptat cultural de fer desaparèixer festes tant característiques dels Països Catalans com els correfocs", afegí.

Sebastián assegurà que la defensa del patrimoni cultural és una "prioritat" del Govern i que "en cap cas" les festes tradicionals associades al foc no es veuran perjudicades per la transposició de la normativa europea. També va afegir, en el ple del Congrés, que el seu departament elabora un primer esborrany del reial decret que adaptarà el reglament jurídic espanyol als requisits de la directiva, però "sense gens de menyspreu" d’un patrimoni cultural del qual tots els espanyols se senten "orgullosos". El ministre afegí que en el procés d’elaboració d’aquest reial decret es donarà audiència –i se’n recolliran les "inquietuds"– tant de les comunitats com de les entitats i de les principals associacions del sector. Així i tot, el Govern de Madrid pretén garantir la seguretat pública i la protecció del medi ambient. Per aquesta raó, s’ha constituït un grup de treball al comitè europeu de normalització que determina els "requisits essencials de seguretat" que han de tenir aquests articles.

Compromís categòric

"No esperava menys de vós", digué Tardà a Sebastián. "El ministre s’ha compromès públicament a transposar la directiva de manera que casi amb les festes populars", assegurà el diputat d’ERC. "No esperàvem una resposta tan positiva ni categòrica", afegí sorprès per les paraules del ministre. Sebastián, en resposta a Tardà, també assegurà que l’adaptació de la directiva es farà de manera coordinada amb les diferents comunitats on són habituals les festes amb foc.