TW
0

Baltasar Porcel ho té molt clar: "El llibre no existeix sense lectors", afirmà ahir. Ara per ara, a les Illes el llibre en català té una existència més aviat minoritària, i en general els hàbits lectors dels balears no fan enveja a ningú. Precisament, incentivar la lectura i el coneixement dels nostres autors és un dels objectius del pla de Foment de la Lectura del Govern, que des d’avui afegeix una nova iniciativa a la seva llista de projectes.

Es tracta del programa d’activitats L’escriptor de l’any, un projecte amb voluntat continuista que enguany té Porcel com a protagonista. A través de diferents propostes, se cercarà fer créixer el coneixement sobre la figura i l’obra de l’autor nascut a Andratx. Avui a les set de l’horabaixa, a la biblioteca Can Salas de Palma, tindrà lloc la primera activitat: una conferència titulada La creació literària a Mallorca i al món, que farà el mateix Porcel amb presentació de Damià Pons.

Una elecció indiscutible

La consellera de Cultura, Bàrbara Galmés, afirmà ahir que l’elecció de l’andritxol com a protgonista d’aquesta primera edició (que ella anomena "any zero") era "indiscutible", perquè es tracta d’un autor "internacional, amb una obra madura i consolidada, traduïda a molts idiomes".

Baltasar Porcel assistí a la roda de premsa d’ahir al matí després d’haver assistit a l’entrega del premi Josep Pla a Barcelona, la nit anterior. Tot i el cansament que, almenys aparentment, arrossegava, es mostrà molt entusiasmat, quasi eufòric, amb la iniciativa de la qual ara forma part. "Aquest és el primer gran programa cultural que veig a Mallorca, que s’inscriu en els grans projectes que s’han fet al món", afirmà, fent somriure una satisfeta Galmés. Porcel, que cità els models de França i els EUA com a referents, creu que els mallorquins no coneixen els seus autors perquè no n’han tingut l’oportunitat, i recordà que "allò que crea la imatgeria de país és la lectura, i el futur no és fer augmentar l’afluència turística, sinó pujar en els rànquings d’educació". "Això no és un pla local ni polític, sinó un pla de regeneració d’un país", va concloure.

El programa

De moment només es coneix el programa pel primer trimestre de L’escriptor de l’any. El 5 de febrer es farà un diàleg entorn del llibre Tot Porcel i dia 6 l’autor oferirà una conferència sobre els personatges de les seves obres. El 7 de març, l’escriptor parlarà sobre Grans escriptors de la llengua catalana. Els detalls es poden consultar a la web escriptordelany.com

Des de la Direcció General de Cultura, que s’encarrega de materialitzar la iniciativa, Pere Joan Martorell explicà que "això és un inici" al qual s’afegiran altres cites amb voluntat interdisciplinària, i es preveuen adaptacions al teatre o lectures dramatitzades. A més, s’han projectat activitats itinerants que podran ser contractades per institucions o entitats: tres conferències sobre Porcel impartides per experts, un itinerari literari per Andratx i un club de lectura sobre la darrera obra de l’autor, Cada castell i totes les ombres. Es vol arribar a totes les Illes, a la península i a Europa.

Hàbits decebedors

Galmés finalment reconeixia ahir com a "decebedores" les dades de l’enquesta d’hàbits de lectura que encarregà el seu departament, després d’haver-les considerat "bones" quan se’n presentaren els resultats. Les dades mostraven que el 43% dels ciutadans de les Illes no llegeix mai, que només un 20% dels lectors ho fa en català i que el 58% no pot anomenar ni un autor que escrigui en la nostra llengua. En aquest sentit, la consellera remarcà que "amb aquesta iniciativa volem motivar els ciutadans a llegir els nostres escriptors".