Fa uns anys, la majoria de músics i discogràfiques veien internet com una autèntica amenaça que posava en perill l’statu quo establert fa dècades. La xarxa, pensaven, els faria vendre menys discos perquè el públic se’n baixaria la música gratuïtament. Passat el temps, hem comprovat que internet no ha suposat la desfeta de la indústria musical, però que efectivament hi ha suposat una revolució. Ara, els artistes ja no han d’esforçar-se tant a interessar les discogràfiques ni els grans mitjans de comunicació de masses. El món virtual permet que tothom tingui les mateixes opcions per donar-se a conèixer.
Mitjançant una pàgina web o un perfil a MySpace en què es puguin escoltar les seves composicions, els grups poden aconseguir milions de seguidors. I un cop que els tingui, discogràfiques i mitjans correran a perseguir-los. Si no, poden vendre els temes on-line. El boca-orella pren una nova dimensió en l’esfera digital. L’exemple paradigmàtic (i explicat mutitud de pics) és el d’Arctic Monkeys, uns joves anglesos que van penjar les seves cançons a internet i han acabat batent rècords de vendes. Només amb la xarxa no aconseguiren l’èxit absolut, però sí que els va fer molt més fàcil assolir-lo.
I els balears, què?
En general, els artistes de les Illes saben aprofitar els beneficis que els dóna la xarxa. Alguns ho tenen ben clar. Antònia Font, per exemple, té una moderna i treballada pàgina web i un imprescindible perfil MySpace que ja ha rebut més de 140.000 visites. La seva cançó Wa yeah ha estat reproduïda devers 36.000 pics. A més, un grup de Facebook (FB) és un punt de trobada de seguidors.
Un altre que és present a tots tres llocs és Marcel Cranc, malgrat que el seu perfil no rep tantes visites (20.000 fins ara, i la cançó més reproduïda ha sonat unes 5.000 vegades). Això demostra la universalitat d’aquestes eines: les fan servir tant artistes supervendes com de minoritaris (l’entusiasta Marga Pocoví, per exemple). Igualment, no només els grups amb públic juvenil les aprofiten. El veterà Tomeu Penya ens hi mostra els seus vídeos, que també té penjats al YouTube. Les webs permeten reunir seguidors, fidelitzar-los, fer que interactuïn i que arribin a la pàgina a través d’enllaços. A més, són un pont entre artista i fans. El grup Pelillos a la mar els proposa que votin quina cançó volen sentir en els seus pròxims concerts.
Falsificacions i absències
De tota manera, cal anar alerta a les habituals trampes d’internet: malgrat que Chenoa no té cap perfil oficial a MySpace, n’hi ha dos que no han estat fets per ella. I el mateix ocorre amb altres artistes, així que cal posar atenció. Alguns encara són aliens a l’univers digital, com és el cas de Maria del Mar Bonet que, per no tenir, no té ni pàgina web. Tanmateix, segurament ja la crearà; avui, no es pot viure ignorant la xarxa de xarxes.
10 consells per donar-te a conèixer amb la xarxa
Fanmix publicava no fa gaire una llista amb les deu passes clau que han de seguir els músics que vulguin donar a conèixer el seu treball a través d’internet. Així que, si ets músic, estigues atent:
1 Cerca el teu públic
El primer que cal tenir clar és que l’objectiu de promocionar-se és aconseguir fans. Gràcies a la xarxa, no cal que et preocupis pels mitjans de comunicació o les discogràfiques. Aquests ja vindran quan tinguis seguidors.
2 Defineix-te clarament
Per promocionar-se, cal deixar molt clar quin tipus de música es fa o com defineixes el teu grup. No s’ha de ser ambigu, sinó que els músics han d’explicar què és allò que, segons ells, els fa especials. De tota manera, cal incloure’s dins un gènere musical: això servirà perquè els seguidors d’altres grups que toquin el mateix estil de música s’hi interessin.
3 Cerca el teu fan potencial
No s’ha d’intentar arribar a tot tipus de públic. Cal centrar les energies a cercar el teu seguidor potencial: quina edat té, com vesteix, de què parla, quins grups de música li agraden, com sol passar el temps lliure. A partir d’aquí, ja saps a qui t’has de dirigir.
4 Crea un espai a internet
Pot ser una pàgina web personal, un MySpace o alguna cosa de similar. Aquesta pàgina ha de tenir tres elements clau: una fitxa que expliqui qui ets (nom, on vius, etc.), un reproductor que permeti escoltar la teva música (penja les cançons en mp3 o videoclips, si en tens) i un sistema de contacte directe (el correu electrònic és el més fàcil i accessible).
5 Fes que s’hi involucrin
La interactivitat amb els fans (o possibles fans) és fonamental. Demana’ls l’opinió sobre detalls referents a la teva carrera musical. Per exemple, que votin quina cançó els agrada més o que donin idees sobre com fer la portada de la teva maqueta. Si els fans s’hi involucren, es convertiran en agents de promoció del teu producte, ja que el donaran a conèixer al seu cercle d’amics (tant els virtuals com els ‘clàssics’).
6 Que es coneguin entre ells
Crea una comunitat de gent al teu voltant: que la gent a qui li agrada la teva música pugui interactuar, conèixer-se i parlar entre ells. A la pràctica: que la teva pàgina web tingui un fòrum en el qual ells puguin comentar i discutir allò que els sembli. Un mur de comentaris també és una bona idea. Així aconsegueixes que entrin sovint a la teva pàgina, que contagiïn la seva afició per la teva música i que creïn grups de suport. Quan els seguidors s’uneixen, tenen molta força.
7 No esperis, mou-te
No pots estar quiet esperant que arribi l’èxit. Envia newsletters sovint (com a mínim un pic per setmana) als que s’hagin apuntat a la teva llista de correu. Dona’t a conèixer entrant als fòrums musicals on hi hagi seguidors potencials, i escriu en pàgines de grups amb fans que es podrien interessar per tu. En aquestes webs, penja-hi enllaços a la teva pàgina, explica qui ets i quina música fas.
8 Posa-ho fàcil
La simplicitat és un punt a favor teu. Si tens una pàgina molt complicada, serà molt bona de veure des d’un punt de vista estètic, però l’objectiu principal és que compleixi allò que hem dit anteriorment. Per exemple: una presentació en flaix d’un minut fa que s’hagi d’esperar molt per poder escoltar la teva música i la gent es pot cansar d’esperar. No basis la teva web exclusivament en la imatge, sinó en el contingut.
9 Sigues original
Intenta demostrar que no ets un més. Fes-ho a través de la música, però també mitjançant accions originals que siguin innovadores. És complicat, però si ho aconsegueixes el públic parlarà de tu.
10 Sobretot, bona música...
Recorda sempre que els 9 punts anteriors no serveixen de res si no fas bona música. T’ajudaran a aconseguir que et coneguin, però si les teves cançons no valen res, no arribaràs enlloc! Un bon repertori és imprescindible.
"La nostra vida es basa en internet"
La banda d’ska llatí Dínamo, amb base a Alcúdia, són un molt bon exemple de grup mallorquí que ha sabut aprofitar els avantatges d’internet per donar-se a conèixer. Nascut el 2002 i amb components illencs, australians i argentins, el grup ha aprofitat la xarxa per tocar arreu del món. Després d’haver publicat el seu primer disc, Desequilibrio, treballen en la preparació del segon. Ara els falta ser coneguts aquí.
Vosaltres aprofitau tots els canals possibles!
Sí. D’entrada tenim una web, que és el que tradicionalment més s’emprava. Ara també tenim MySpace, que té l’avantatge que té el mateix format per tothom i que agrupa tots els músics en el mateix portal. És fantàstic, perquè tu escrius ‘ska’ i ‘Espanya’ i et surt la pàgina de Dínamo. I també tenim un grup de FaceBook...
I tot això com us ha ajudat?
Ara la nostra vida es basa en internet. Pels músics, la seva aparició ha suposat deixar de dependre del circuit televisiu o d’una gran companyia discogràfica. Internet ens salva la vida, perquè així podem arribar a casa de la gent sense dependre d’aquests canals.
Ara en depeneu d’altres...
És cert que ara no depenem de la televisió, però internet s’ha convertit en la nova televisió. Ara, si no ets a internet no ets ningú!
A més, en l’actualitat la gent ja no compra tants discos...
La gent ja no va a comprar CD, sinó que se’ls descarrega. Internet és com tenir una televisió i una botiga de discos dins del mateix aparell, que arriba a tot arreu.
Gràcies a la xarxa heu viatjat per tot el món!
Totes les coses que ens han sortit fora de l’Illa han estat gràcies a internet. Hem estat de gira per Alemanya i Bèlgica, i hem tocat a Los Angeles i a Mèxic.
Ara us falta triomfar aquí?
És curiós que no haguem tocat en cap gran festival de l’Estat, però sí al festival més important de Califòrnia de reagge i ska. Però vaja, si ens criden de lluny no hi ha cap problema: ens n’anam de viatge!
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
molt encertat
Està clar, Internet no és l'anticrist cultural que la SGAE i els seus afins ens volen fer creure... Sino un mitjà per a que aquesta mateixa cultura pugui arribar-nos sense la necessitat de vendre's a discogràfiques, editorials o Societats d'autor de qüestionable ètica. Eliminant els intermediaris, el producte pot arribar-nos intacte i aquells que no tenien veu ara poden demostrar que existeixen.