TW
0

El Museu de Mallorca inaugura avui l’enèsima proposta que es presenta enguany entorn de la figura de Jaume I. La celebració dels 800 anys del seu naixement ha donat per a molt: conferències, cursos, llibres i exposicions han competit per no passar desapercebudes entre una allau d’iniciatives amb enfocament similar. En temps del rei en Jaume intenta desmarcar-se un poc de la persona del monarca per mostrar com era l’Illa abans de la seva arribada, i explicar els canvis socials i culturals que va comportar la Conquesta. La mosta reuneix una seixantena de peces que daten des del segle XII fins a mitjan segle XIV. Algunes són inèdites i en conjunt destaquen per ser "excepcionals i emblemàtiques", segons digué ahir la directora del museu, Joana Maria Palou. El recorregut es planteja en tres àmbits. El primer porta per nom La societat islàmica i pretén fer una pinzellada a la Mayurqa. Després segueix La conquesta i l’inici de la nova societat i finalment Consolidació de les institucions del Regne de Mallorca.

Peces mai vistes

Els qui visitin l’exposició tindran l’oportunitat de contemplar les restes d’un calvari tardoromànic que no s’havia vist abans. Es tracta d’una figura de Crist tallada en fusta i de les restes d’altres figures. La troballa d’aquestes obres, que formaven part del mateix conjunt, va permetre demostrar que "la fixació d’escenes teatrals també es feia aquí", segons explicà Palou. Una altra de les peces destacades és la predel·la del retaule de Sant Jordi de Pere Niçard, com també un retaule de Sant Bernat. El còdex català del Repartiment de Mallorca (1931) i la Carta de Franquesa del Regne de Mallorca (1932) també hi són presents.

Només durant 12 dies

Una altra de les peces ‘estrella’ sols es podrà veure al complet en dies comptats. Es tracta del Llibre de Franqueses i Privilegis, conegut popularment com el Llibre dels reis, que detalla com era la legislació que es va establir a l’Illa en el període 1334-1341. Per "exigències de conservació" només estarà obert durant tres períodes de quatre dies. Així s’evita que la llum perjudiqui la seva conservació, especialment dificultosa per les característiques del pergamí amb el qual està elaborat. En temps del rei en Jaume ha estat coproduïda per diferents institucions, com l’Arxiu del Regne de Mallorca, el d’Eivissa i Formentera i la Seu de Palma. El convent de Santa Clara i el Museu de Pollença han col·laborat per aconseguir reunir aquestes peces, normalment repartides pel terriori balear.

Activitats paral·leles

Durant l’any que ve tindran lloc diferents activitats lúdiques i educatives relacionades amb la mostra. El 2 de febrer es posarà punt i final a l’Any Jaume I amb la presentació d’un llibre commemoratiu de l’exposició i un concert de música medieval amb el grup Polissònia. Durant tot el mes de febrer es farà el taller L’Scriptorium del rei i els caps de setmana s’organitzaran visites familiars acompanyades d’un petit concert. La Conselleria de Turisme s’ha encarregat d’editar els programes i de proporcionar els guies que faran les visites turístiques. La col·laboració entre departaments s’emmarca en una voluntat "d’apostar per un turisme cultural" i promocionar la cultura de les Illes.