TW
0

Som al teatre. Tot va bé. Una obra correcta, uns actors brillants, un gaudi fluid... Però què passa quan els actors (que no personatges) decideixen rebel·lar-se i no tirar endavant el muntatge. O continuar-lo des del seu punt de vista obviant qualsevol decisió presa pel director o l’autor de l’obra. Això és el que va passar a la companyia madirlenya Teatro del Zurdo, que des d’avui i fins diumenge, actuen al teatre Sans de Palma.

Una historia de fantasmas explica la vida de Sílvia que, després d’un accident de trànsit, no acaba d’anar-se’n i apareix intermitentment en la vida del seu germà Pedro i de tots els que l’envolten, amb la qual cosa crea un caos considerable en les seves relacions. Però aquesta història té un final inesperat: "els actors es rebel·len i deixen de representar l’obra. Hi ha un moment de confusió en què el públic no sap si qui està parlant és l’actor o el persoatge", comenten Miguel Barderas i Luis Crespo, actors de la companyia. "Entram dins el món del metateatre, en el qual el que podem veure és la cuina de l’espectacle, allò que està sempre darrere el teló", confirmen. Tot i trobar-nos, com diu el títol, dins una història de fantasmes, els dos actors aclareixen que no és, ni de bon tros, un espectacle d’intriga o de terror. Tot el contrari, "sempre ens ha agradat dur les nostres obres cap a la comèdia", manifesten.

Aquesta història forma part d’una trilogia que començà amb Hoy es mi cumpleaños i Un momento dulce. Entre les tres obres no es troba una unitat temàtica, sinó que la seva conjunció radica en el potencial humà. La trilogia està escrita pel mateix autor, José Ramon Fernàndez; pel mateix director, Luís Bermejo, i pel mateix elenc d’actors: Miguel Banderas, Beatrice Binotti, Luis Crespo, Eugenio Gomez, Walter Lusarreta i Aida Villar. "En deim trilogia perquè ens trobam en una mateixa manera de fer feina, una manera col·lectiva d’enforntar-nos davant el text", concretà Crespo, qui també reconegué "de les tres, aquesta és la més arriscada perquè es perd el concepte d’introducció, nus i desenllaç. Hi ha dues línies a dalt de l’escenari, com un entramat de trames". Ubicada l’escena en un estudi fotogràfic, l’obra flueix entre referències a la imatge, al cine i a la literatura. Són els fantasmes, alhora, d’un autor de qui els actors reneguen, cansats ja de totes aquestes obsessions.

Propera programació

Una historia de fantasmas es podrà veure des d’avui i fins diumenge a les 20.30h. La programació del teatre Sans continua el mes de desembre amb dues històries destinades a un públic més familiar. Entre el 12 i el 14 de desembre, el teatre Sans tornarà a dur a escena La Mar d’aventures, una exitosa producció pròpia d’Estudi Zero basada en els textos dels grans escriptors d’aventures de tots els temps. Amb vista a les festes de Nadal, el teatre Sans tornarà a gaudir del màgic Cloquell per tal de fer dels dies festius una màgica jornada. Per art de màààfia, com s’anomena l’espectacle, es podrà veure del 25 al 4 de gener.