El Govern espanyol donarà a conèixer avui, si no hi ha res de nou, què ha costat l’obra de Miquel Barceló al Palau de les Nacions de Ginebra. Però aquesta notícia no serà l’única que tindrà l’artista de Felanitx com a personatge central de la setmana que començam. El diari ABC informà en la seva edició digital d’ahir que Barceló ha estat escollit per representar l’Estat espanyol en la Biennal d’art de Venècia, una cita que es durà a terme del 7 de juny al 22 de novembre de 2009.
Les biennals d’art depenen directament del Ministeri d’Afers Exteriors, concretament de la Direcció General de Relacions Culturals i Científiques, que és qui designa un comissari perquè aquest decideixi l’artista o els artistes que ocuparan el pavelló d’Espanya a l’esdeveniment. Segons ABC, aquest procés de selecció no s’hauria seguit en el cas que Barceló viatgi a Venècia, sinó que primer es va decidir l’artista i tot seguit se li va cercar un comissari adequat, que en aquest cas seria Enric Juncosa, amic de Barceló i director del Museu d’Art Modern de Dublín.
De moment, segons el rotatiu madrileny, ja s’han aixecat veus dins el món de l’art que reclamen a Exteriors explicacions per aquest "tracte favorable". Si finalment és Barceló l’artista escollit per la Biennal, Venècia es rendirà al mallorquí, ja que la seva presència al pavelló espanyol de la fira coincidiria amb una mostra de l’artista al Museu Correr de la mateixa ciutat, al darrere de la qual les fonts d’ABC situen el galerista suís Bruno Bischofberger.
Aquest dimecres es farà públic el nom de l’artista o dels artistes que ompliran el pavelló espanyol a la Biennal. Si a això s’hi suma que veuran la llum les xifres de la cúpula de l’ONU, Barceló continuarà aquesta setmana en boca de tothom.
Finançament a la Biennal
No és el primer pic que és discutit el sistema d’elecció dels comissaris del pavelló espanyol a Venècia. L’any 2005 l’eivissenc Bartomeu Marí, llavors responsable d’exposicions del MACBA, fou l’escollit. Marí designà Antoni Muntadas. El projecte rebé el finançament de la Generalitat catalana. El 2007, per representar Espanya en la darrera Biennal de Venècia, el comissari escollit fou el gallec Alberto Ruiz de Samaniego, qui va dur al pavelló espanyol cinc artistes, dos dels quals eren de Galícia. En aquesta ocasió, el patrocini fou a càrrec de la Xunta gallega.
Així doncs, amb aquests darrers antecedents, si es confirma que el comissari triat, abans o després de l’elecció de l’artista, és el mallorquí Enric Juncosa, no resultaria estrany que la Biennal disposàs del finançament del Govern de les Illes Balears.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Sí, hem de fer pinya per defensar el català universal Miquel Barceló que ha rebutjat el premio prinsipe de asturias, ha escopit damunt en Moratinos quan pretenia fotografiar-se amb ell i va desdenyar el tracte amb els borbons dins la Seu. Visca en Miquel Barceló! A ca un llamp els envejosos que el volen fer no res! Visca l'abisme entre ell i la resta de pintors del món i de la lluna!
Sembla mentida la vostra actitud fent costat a l'ABC per "argumentar" un nou atac contra Miquel Barceló! Com així no vos exclamau que hagin seleccionat RafAel Nadal per la Copa Davis? O no és això també una digitació? Quan tothom reconeix la distància entre Barceló i la resta de pintors del món, la dreta i el Grup Serra acusen el felanitxer de rebre un "tracte favorable". Deu ser que és mallorquí i serveix de tub d'escapament a l'autoodi del Diari de Balears? Demencial! Delirant! Heu perdut la xaveta! Necessitau brou de cervell amb emergència per omplir la carabassa!