Amb Chesil Beach, d’Ian McEwan sota el braç, davant l’Escola d’Art Dramàtic de les Illes Balears (Esadib), l’actual director del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) valorava la creativitat dels alumnes que al llarg de sis jornades l’han tingut com a mestre al curs El Joc de la teatralitat, emmarcat dins el Taller d’escriptura dramàtica que han organitzat el Teatre Principal i l’Esadib.
Quinze han estat els alumnes, vinguts de diferents disciplines dins el món del teatre, que han pres part del taller impartit per Belbel. La motivació, interès i ganes d’aprendre de l’alumnat han provocat al català "una il·lusió que alimenta la meva fe en el futur del teatre". El taller ha servit a l’autor per "reivindicar un nou esperit de creació", aquell que hi havia abans del segle XX, en què autor i actors treballaven plegats damunt l’escenari. "En el segle XX la figura del director va desplaçar l’autor al seu despatx, davant l’ordinador i l’allunyà dels escenaris". Ara, "cada vegada més directors escriuen obres i més autors dirigeixen les seves", assenyalà Belbel.
La crisi del teatre?
Parlar de crisi està a l’ordre del dia i després de la xerrada mantinguda amb el director del TNC sembla que la crisi no afecta la passió pel teatre de les noves generacions, sinó tot el contrari. "En un moment crític, la revellia es desperta i les ganes de comunicar i de dir s’incrementen", assenyalà satisfet Belbel. "Les injustícies són més palpables en un entorn de crisi", matisà. Amb o sense crisi, els textos de Belbel veuen la llum i això és el major dels èxits per a un autor. Però, quines són les claus d’aquest èxit? Doncs Belbel assegura que "aquestes claus són secretes, tant, que ni un mateix les coneix". "El teatre és imprevisible i l’èxit, relatiu".
Gran admirador del teatre de text, la dansa i els clàssics, Belbel no atura d’animar les noves generacions a "crear, escriure i no dubtar a plasmar cada idea, malgrat que pugui quedar desada dins un calaix". "La salut del teatre és bona i té futur", això és el que assenyalà Belbel després de veure la darrera obra de teatre a la qual ha assistit com a espectador, Volem anar al Tibidabo, de Cristina Clemente. "Una autora novella, de trenta anys, exalumna de l’Institut del Teatre de Barcelona ens va emocionar amb una excel·lent combinació de nous llenguatges teatrals". "Això em dóna fe en el futur. És un símptoma de salut teatral", apuntà satisfet el català.
Després de les sis sessions maratonianes que ha passat amb els alumnes del taller, la propera cita de Belbel amb els mallorquins serà avui a les 20.00 hores. Sota el títol de La felicitat al teatre, l’autor pronunciarà la lliçó inaugural del curs 2008-09 de l’Esadib.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.