TW
0

El jazz, cosa que no passa amb altres gèneres musicals, dóna un alt grau de llibertat a l’artista a l’hora d’interpretar. La improvisació i l’experimentació hi tenen una paper essencial. No hi ha un camí (una partitura, una melodia tancada) que s’hagi de seguir sense desmarcar-se’n, sinó que s’ha de fer una feina d’experimentació continua, cercar nous camins constantment. En aquest sentit, el saxofonista Llibert Fortuny, més enllà de tocar jazz, apareix com una personificació de l’esperit d’aquest estil: ni lligams irrompibles ni camins marcats, sinó voluntat permanent d’innovar i no estancar-se. Amb aquesta intenció, el músic català (nascut el 1977 en un vaixell enmig de l’oceà Atlàntic) torna a les Illes amb el seu darrer projecte, Triphasic, que uneix jazz i electrònica. El trio, on també hi ha el bateria David Gómez i el baixista Gary Willis, inicià ahir una gira de set concerts a Mallorca, dins el programa Hivern a Mallorca.

Consolidat als 31 anys

Fortuny gaudeix d’una fama merescuda, entre públic i crítica, que s’ha guanyat en molt poc temps. El 2001, tornà a Barcelona després d’haver estat estudiant als EUA. Creà el projecte Llibert Fortuny quartet (després quintet), que fou considerat com el millor grup català del gènere. Però el saxofinista, malgrat l’èxit, decidí posar punt i final al projecte: "Vam estar junts cinc anys, i vam fer tres discs. Arriba un punt que necessites rompre amb tu mateix, fer alguna cosa diferent i aprendre de nou", diu.

Triphasic és un projecte que va néixer fa prop de mig any, fruit de la voluntat de Fortuny de "fer un gir" a les seves propostes. El trio intenta dur el jazz més enllà, mesclant-lo amb l’electrònica. Tot i que el quintet ja havia introduït sons electrònics, aquests eren essencialment efectes puntuals, ja que el seu so era més rocker. Ara, la banda disposa de bases electròniques "obertes" fetes per Willis, i toca cançons originals en què podem trobar "molt de groove i funk, encara que també alguna balada". Durant els concerts d’aquests dies, Triphasic presenta essencialment els temes del seu primer disc, Shaman, que la multinacional Universal publicarà durant la darrera setmana de novembre.

Segons Gary Willis, aquest no és un projecte puntual, sinó que queda molt de camí per recórrer: "Exploram coses cada cop que tocam, i encara no hem arribat al màxim de les nostres possibilitats. En els concerts presentam al públic els nostres experiments", confessa. "Estam investigant, cercant", diu David Gómez. Es tracta de crear, i després tornar a crear sobre allò que s’havia fet. En definitiva, una evolució constant. En una de les seves anteriors visites a Mallorca, Llibert Fortuny va revisar Mozart en clau de jazz, fet que demostra que la seva voluntat experimental sembla que no té límits. El músic respecta "moltíssim la tradició del gènere", però també remarca amb contundència la "grandesa de fer coses diferents".

Set concerts repartits per tot Mallorca

El projecte Triphasic, liderat per Llibert Fortuny, arriba a Mallorca per inaugurar el projecte cultural Hivern a Mallorca 2008. Es tracta d’una iniciativa que cerca programar propostes culturals de qualitat, enfocades tant als autòctons com als turistes que visiten l’Illa durant els mesos de menor afluència turística. Totes les actuacions són gratuïtes. Triphasic té programades set actuacions en dies successius. La primera va ser ahir a l’Auditori Municipal de Porreres. Des d’ahir i fins dilluns de la setmana que ve, el trio actuarà a Costa Nord de Valldemossa (avui dia 22 a les 8 del vespre); a l’Auditori d’Alcúdia (demà dia 23 a les 8 del vespre); aTeatres Lloseta (dia 24 a les 9.30); a Auditori sa Màniga de Sant Llorenç del Cardassar (dia 25 a les 8); al Teatre d’Artà (dia 26 a les 5); a Sala Palmanova de Calvià (dia 27 a les 5).

El director general de Promoció Turística del Govern, Joan Sastre, va destacar ahir que aquesta és una iniciativa que intenta "repartir l’oferta, de qualitat, per tot el territori". El següent grup que en formarà part, per novembre, serà el grup català de música folk Les Violines.