TW
0

Tot just fa onze dies, Ramon Canet (Palma, 1950) estrenava a Barcelona la seva darrera exposició de pintura. Avui, l’artista inaugura a la seva ciutat natal, a la seu d’Edicions 6a Obra Gràfica, una mostra amb la seva obra gràfica més recent. D’aquesta manera, Canet continua compaginant els pinzells i les planxes, pedres i tintes. Sigui en una modalitat artística o en l’altra, l’obra de Canet continua evocant força i contundència, fet pel qual se’l considera un dels artistes balears més destacats. A través de composicions abstractes simples i una gamma de colors molt reduïda, ens trasllada al seu univers en el qual és important "el que transmet, les sensacions", diu.

Tècniques antigues

A Palma, presenta una vintena d’obres gràfiques, elaborades amb diferents tècniques d’estampació tradicional: litografia, punta seca, carborúndum... Uns processos molt allunyats dels procediments d’impressió fotomecànics actuals, que, segons Canet, "no tenen res a veure". En les seves obres no només hi ha la seva mà, sinó la del tècnic del taller. L’enteniment entre tots dos és "bàsic" per aconseguir un bon resultat. Així, és un procés artesanal, on el factor humà és essencial.

Una de les virtuts de les tècniques tradicionals és la sorpresa que suposa el resultat. Segons la responsable editorial de 6a Editorial, Bel Font, "les sorpreses poden ser grates, però també desagradables". Això és a causa de l’experimentació "sense fons" que permeten aquestes tècniques. El contrapunt és la necessitat de dur a terme una gran planificació, cosa que suposa un "límit a la visceralitat de l’artista", diu Font.

De totes maneres, Ramon Canet ens matisa que, també en pintura, "l’espontaneïtat és molt guapa, però sempre has de tenir una idea quan comences". La unitat conceptual de la seva obra es manté malgrat que cada tècnica exigeix un plantejament diferent. "Condiciona molt", diu Canet. En uns casos es treballa amb fusta, en altres amb planxes de ferro o lloses de pedra i "la idea ha d’anar d’acord amb la tècnica". Cadascuna influeix en la mida de l’obra: en alguns casos s’acosten als dos metres i en altres no superen els dos pams.

26 anys de tradició

El Taller 6a va néixer fa poc més d’un quart de segle, el 1982, amb un objectiu : recuperar les tècniques d’estampació tradicional, que havien desaparegut, desplaçades per les tècniques modernes. Els impulsors d’aquesta iniciativa van haver d’aprendre les tècniques i agafar experiència. Miquel Barceló, Joan Roca Fuster, Miquel Brunet i Juli Ramis van ser presents als inicis de Taller.