TW
0

Sí, el vestit per Teresa Matas és un pretext que ve de molt enllà, en el repertori d’aquesta artista. Sovint ha pres molts dels objectes quotidians per crear-ne dramatúrgies que tenen un gran protagonisme en la seva trajectòria artística. Anomenem com a dramatúrgies els seus treballs, perquè s’hi expressen sentiments controvertits en els quals s’hi han vessat llàgrimes de dolor dels individus provocades per conflictes interns o entre l’home i la vida.

Teresa Matas es una magnífica artista conceptual. Hom es preguntarà que vol dir la paraula conceptual, doncs vol dir que el protagonista del treball és el concepte i aquest és com l’ànima de l’obra, allò que és imprescindible per formar l’obra. No és possible una obra sense concepte i aquest necessita una obra per donar-li les característiques.

L’obra conceptual cerca de concedir el mínim d’atributs al treball plàstic i això permet aconseguir obres molt austeres, sense concessions, com les que realitza Teresa Matas.

Matas té un sedàs de tela molt fina, que utilitza metafòricament per treure de la vida i dels individus allò més autèntic que és el que li interessa, sense paraules buides sense parafernàlies que la separin del seu camí, tot autèntic, com és ella mateixa, perquè ens deixa veure en cada projecte una veritat depurada i que no pot ser més volguda.

Ara, el vestit de núvia vermell i amb tres mussols pintats a la faldilla, que té cos perquè esta farcida, ens explica el diàleg de Matas amb un dibuix penjat a casa seva que havia fet el seu fill de petit. Teresa es preguntava, sempre què volia dir el seu fill en aquest dibuix. Malauradamet la va ser els tres morts en l’accident de cotxe del seu fill. Hom potser ho dubtarà, però és la veritat de Teresa. L’obra dramàtica d’aquesta artista no és d’ara sinó de fa molt de temps, com si es preparés per patir allò més horrorós que és la pèrdua d’un fill.

Referint-nos novament a l’obra, volem dir que la plasmació del concepte concís i no pas barroc ha estat quelcom d’habitual des que Matas va emprendre el camí vers l’ art. La intensitat, la disciplina i la voluntat han fet de l’obra de Teresa Matas quelcom de molt important.