TW
0

Quan només falten set dies per a la gala d’entrega dels premisMallorca 2008, dilluns 13 a les 20.30 hores, encara no és possible tastar allò que donaren de si els 70.000 euros de l’edició 2007 dels premis organitzats pel Consell de Mallorca. Ulisses II, del valencià Ignasi Mora, fou el mereixedor, ara fa un any, del segon premi literari més ben valorat en llengua catalana, el premi Mallorca. Ara, gairebé onze mesos més tard, sembla que, a la fi, podrem gaudir de la seva lectura. Així ho han confirmat des de l’editorial Moll, que aquesta setmana, a molt estirar la que ve, trauran al mercat aquesta novel·la basada en la història d’un home perdut en un creuer.

Més avançat està, segons Moll, el premi Mallorca de poesia , Cartografia Lunar, de Jordi Julià, que també arribarà als prestatges de les llibreries aquesta mateixa setmana.Unes dates, val a dir, força tardanes si tenim en compte que Des de la Banyera, d’Amadeu Vidal, premi Mallorca de poesia 2006, sortí un mes de març, cinc mesos després del veredicte, i L’home manuscrit, de Manuel Baixaulí, ho féu el mes de juliol. També cal dir, però, que els premis Mallorca, a diferència de molts d’altres guardons literaris, ofereix la totalitat del premi al seu beneficiari i és després aquest qui ha de gestionar la publicació de l’obra amb l’editorial pertinent.

Un cas diferent és el del premi Teatre Principal de Texts Dramàtics, que s’atorgà el mateix dia que els premis Mallorca, el 24 de novembre, i la publicació del qual sí va a càrrec de la institució. Ignició, de Sergi Xiricancs, també veurà la llum aquesta setmana. Dijous, en el marc de la Fira de teatre infantil i juvenil de Vilafranca, el llibret, que ha estat editat per Gall, serà presentat en societat de la mà de la professora de Teoria del Teatre a la UIB , Patricia Trapero.

Ulisses II fou la novel·la guanyadora de la III Edició dels premis Mallorca 2007. L’escriptor i periodista Ignasi Mora (Gandia, 1952) hi narra, en clau d’humor, la història d’un home que es desperta un matí a bord d’un creuer sense saber com ha anat a parar allà i sense recordar res del seu passat. Les següents 24 hores d’aquest curiós personatge, en aquest complex periple, centren l’eix d’aquesta novel·la.Pel que fa a l’obra de Jordi Julià (Granollers, 1972), Cartografia lunar, es compon d’un llarg poema de més de tres-cents versos, i d’altres més breus, en què l’autor fa una crítica al món del segle XXI, ja que moltes coses han quedat desgraciadament en el record.

Premis 2008. Novetats.

Dilluns que ve tindrà lloc al teatre Principal la gala de la IV Edició dels premis Mallorca. Enguany, el certamen incorpora com a novetat el premi de narrativa juvenil, valorat en 10.000 euros. La resta de categories continuen tenint el mateix valor: 70.000 euros pel premi de narrativa, 10.000 pel de poesia i 6.000 (encara que fora del certamen) per al de texts dramàtics. Pel que fa a participació: 19 obres opten al premi de novel·la i 37 al de poesia.La gala de dilluns que ve serà amentitzada per una representació teatral amb rerefons literari i un audiovisual, a través del qual el Consell de Mallorca ret homenatge a les dones que s’han dedicat a la literatura.

70.000 €

El més valorat. El premi Mallorca de narrativa es convertí l’any 2005 en el premi més ben dotat en llengua catalana. En aquella ocasió, però, el premi quedà desert. L’any següent, el Ramon Llull, que atorga l’editorial Planeta, amplià la seva vàlua a 90.000 euros i desbancà així els premis del Consell.