L’any de la mort de Blai Bonet (1926-1997) s’inaugurava l’Espai Brossa, un local per a espectacles de petit format situat al cèntric barri del Born a Barcelona. Un any més tard, el poeta Joan Brossa va morir a 79 anys després de caure per l’escala de casa seva.
Des de dimecres la companyia mallorquina Corcada Teatre retroba les destinacions dels dos creadors amb la representació a l’Espai Brossa de Pèl al Pit, basada en texts de Bonet.
"L’obra feia dos anys que circulava però no havia tingut la possibilitat d’estar en cartell fins ara i fer-ho a Barcelona durant tres setmanes és un luxe i una il·lusió fantàstica", va explicar Joan Fullana.
El director del muntatge i actor al costat de Blai Casals, Joana Gomila i Tomàs Martínez va assegurar que "el més bonic és que espectadors que no coneixien Blai Bonet tinguin ganes de llegir la seva obra després d’assistir a l’actuació".
Joan Fullana va mantenir que "el nostre objectiu és recordar Blai Bonet i que passi pel nostre cor perquè arribi al del públic", i va afegir que "és necessari conèixer la seva obra, perquè la poesia et fa més feliç".
Sobre Blai Bonet
El Govern ha aprofitat l’actuació de Pèl al pit a Barcelona per programar una sèrie d’actes sobre el literat. Dimarts que ve es realitzarà una taula rodona amb Xavier Lloveras, Biel Mesquida i Sebastià Alzamora que moderarà el periodista Emili Manzano. L’Espai Mallorca de Barcelona projectarà dimecres el documental Blai Bonet. Entre la coral i l’espiga, dirigit per Pere Salom amb els escriptors Biel Mesquida i Carles Rebassa que dijous oferiran un recital poètic al Brossa.
El director de Cultura del Govern de les Illes Balears, Pere Joan Martorell, va explicar que "hem aprofitat l’actuació de Corcada Teatre per programar una sèrie d’activitats paral·leles i donar a conèixer la figura de Blai Bonet, tenint en compte que des de la direcció general de Cultura hem posat en marxa un pla de foment de la lectura."
Martorell va qualificar el poeta de Santanyí com "un dels majors creadors literaris de la llengua catalana que inclou narrativa, poesia, assaig, crítica d’art...".
La relació entre la creació mallorquina i l’Espai Brossa no quedarà allà. El delegat d’Arts Escèniques del Govern, Josep Ramon Cerdà, va comunicar que "és una sala molt interessant i a Mallorca es produeixen molts espectacles de petit format". Cerdà va revelar que "volem que l’Espai Brossa es converteixi en una espècie d’ambaixada cultural de teatre a Barcelona".
De fet, l’actual temporada del Brossa també disposarà de Transcripció aproximada. La companyia Malvasia Produccions dramatitzarà dues narracions de l’escriptora Maria Antònia Oliver amb la participació de les actrius Assun Planas i Maria Rotger.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Els poemes es llegeixen amb el cor, amb el cervell, amb la pell, amb el sexe, tot plegat. I es rellegeixen temps i temps fins que un dia, quan vertaderament en tens necessitat, hi descobreixes l'ensenyament. . Blai Bonet Joan Fullana impressionant. Joana Gomila encertadíssima. Donen veu al poeta de forma magistral.