TW
0

"Sempre vaig imaginar que el paradís seria algun tipus de biblioteca", digué J.L. Borges. En aquest món d’avui dia, on les presses, la feina i el "no aturar" són el pa de cada dia, és necessari, només de tant en tant, fer un alto al camí i girar el cap per veure el traçat recorregut, omplir el dipòsit de benzina i continuar cap endavant.

Un bon moment per fer aquest stop són les vacances d’estiu, quan el sol, la platja i una bona lectura poden ajudar qualsevol a relaxar-se i trobar el nord (o perdre’l del tot segons la lectura elegida). Sigui com sigui és el moment idoni.

Les editorials ho saben i per això no dubten de donar al públic una oferta àmplia i de qualitat en aquesta època de l’any. Dins el gran ventall de possibilitats d’elecció per a la lectura o lectures en l’estiu es troben tots els temes i gèneres.

L’editorial mallorquina El Salobre aposta tant per la poesia com per la narrativa per a l’estiu. Per això, l’Art Breu, d’Àngel Terron, és per ells una "gran elecció" poètica. Si per contra es prefereix la narrativa, Rellotge sense busques n’és "l’alternativa". El Gall Editor aposta per les traduccions durant l’època estival. Digueu-ne son, de Henry Roth, és una novel·la que relata el crac del 29 i les seves conseqüències a través de la visió d’un nin jueu.

Hi ha un proverbi hindú que diu: "Un llibre obert és un cervell que xerra; tancat, un amic que espera; oblidat, una ànima que perdona; destruït, un cor que plora". Es presenta el llibre com un objecte amb vida que pateix i s’alegra, que riu i plora. Potser és aquesta vida la que transmet al lector quan s’endinsa en les seves paraules.

Els llibres que l’editorial Moll recomana també gaudeixen d’aquesta ànima, però és feina del lector, i només d’ell, descobrir-la. El cel dins la memòria, de Miquel Mas Ferrà, tracta temes com la immigració, l’espionatge i les relacions amoroses; un triangle explosiu que sens dubte despertarà passions. El mateix passa amb Saba nova, de Domènec Sesmilo, a mitjan camí entre el thriller polític i la crònica d’una educació sentimental i una esperança col·lectiva, la polèmica està servida.

Les obres pòstumes també tenen el seu lloc a l’estiu, La mort i la primavera, de Mercè Rodorera, encapçala la llista. L’editor Lleonard Muntaner també recomana La Fortalesa de la punta de n’Amer, de caire històric d’Àngel Aparicio.

Les editorials del Principat també tenen la seva oferta pel que fa a recomanacions durant l’estiu i, en moltes, els autors illencs hi són presents. És el cas d’Empúries, que creu que Pèls i senyals, de Sebastià Perelló, és una elecció "idònia", igual com El salze cec i la dona adormida, de Haruki Murakami. Aquest darrer és un recull d’històries breus en què personatges estrambòtics com els corbs animats, els homes de gel o els micos criminals hi tenen la seva presència.

Una altra editorial catalana que afegeix a la seva llista els autors illencs és Edicions 62. Carme Riera i la seva obra Una primavera per a Domenica Guarini formen part dels suggeriments que l’editorial fa al seu públic i és que aquesta primera i única novel·la militant del feminisme i les llibertats de la mallorquina no es pot ignorar. El mateix passa amb El bosc de la nit, de Djuana Barnes, que va ser censurat parcialment en publicar-se el 1939. Ara, per primera vegada, l’obra completa veurà la llum. Mentre que Viatge a la Xina, de Pere A. Serra, i Jardins d’Altri, de Climent Picornell, són l’aposta estiuenca d’Ensiola.

Per acabar, Documenta duu al mercat d’estiu Maltractades, de Miquel Ferrà i Martorell, que descobreix el maltractament cap a les dones a l’antiguitat, problema que sembla que només passa ara, però que té els seu eco en la història.

I es que "per viajar lluny –tant en l’espai com en el temps– no hi ha res millor que un llibre", segons Emily Dickinson.