TW
0

La Fundació Ramon Llull està avançant a passes de gegant per aconseguir ampliar-se i així poder expandir i donar a conèixer millor la llengua i la cultura catalana arreu del món. Però Balears es mostra reticent a formar-hi part. 

Els obstacles i dificultats per entrar-hi es van succeint i mentre els altres membres avancen junts per la llengua i la cultura autòctones el govern de l’Arxipèlag deixa que els termes jurídics hi retardin l’entrada. Tant de bo Balears no hagi vist passar el tren sense tenir valor per pujar-hi i encara estigui a temps d’aconseguir un passatge.

La fundació Ramon Llull aprovà ahir la incorporació del Consell General dels Pirineus Orientals al Consorci Institut Ramon Llull, ens encarregat de projectar la llengua i la cultura catalana.

En aquesta primera reunió de treball, a la qual assistiren els membres de la Fundació Ramon Llull, entre els quals hi ha el vicepresident de la Generalitat, Josep Lluís Carod-Rovira, també s’acordà la participació de l’organisme al fòrum d’arts escèniques Iberescena, un programa de la Secretaria General Iberoamericana.

La nul·la presència de les Balears a la reunió fou excusada per l’Oficina del Portaveu d’Andorra perquè "només hi van assistir els membres de la Fundació", a més, "aquesta era una reunió de feina i l’Arxipèleg no ha entrat encara de manera formal ni al Consorci ni a la Fundació"

El reingrés efectiu de les Balears a l’IRL s’està convertint en un camí llarg i complicat. Des que el passat octubre el president del Govern de les Illes, Francesc Antich, anuncià l’entrada al Consorci que les "dificultats jurídiques" s’han anat succeint.

Des d’un principi el que es volia fer no era en cap cas una incorporació de Balears i d’Andorra a l’actual Llull, sinó que els tres governs hi participassin "en igualtat de condicions", com senyalà Carod-Rovira l’any passat. Per això, s’havia dissenyat una estructura formada pel Govern andorrà i un nou ens anomenat Consorci Institut Ramon Llull, on estarien incloses Catalunya i Balears. Però aquest objectiu no s’ha pogut dur a terme encara, ja que l’entrada de Balears s’està fent més llarga que no es pensava en un principii.

Un dels problemes que presenta l’Arxipèlag a l’hora d’entrar a formar part d’aquest consorci és la pèrdua de part del poder del que ara gaudeix l’Institut d’Estudis Baleàrics. La nova Fundació Ramon Llull assumiria la representació internacional de la cultura catalana, mentre que el Consorci seria qui realitzaria les activitats de promoció exterior de la llengua i la cultura catalanes dels seus territoris, tasca que en l’actualitat du a terme l’Institut d’Estudis Baleàrics. Ens mantindrem a l’espera del desitjat tren.