El conte d'iràs i no tornaràs

La directora del Museu Arqueològic Nacional es nega a “dispersar el patrimoni”. Rebutja tornar la Dama d'Elx, que està en la mateixa situació que els caps de bou de Costitx

TW
0

El futur dels bous de Costitx i de les armes del rei en Jaume no té bon color. La política del Govern de Madrid envers la descentralització del patrimoni històric sembla que no avança a bon ritme. Dilluns mateix la directora del Museu Arqueològic Nacional, Rubí Sanz Gamo, criticà la "dispersió incontrolada del patrimoni" referint-se a la devolució reclamada de la Dama d’Elx al Baix Vinalopó.

Per a Sanz Gamo "no es pot tornar allò que no és propi", ja que fa part del patrimoni de l’Estat i "ja no pertany al lloc on va aparèixer", assegurà. Els tres caps de bous de bronze trobats a Son Corró l’any 1895 es troben just en la mateixa situació que la preuada Dama i també estan dispositats en el Museu Arqueològic de Madrid. Amb això, el seu retorn sembla ben complicat.

Per al senador autonòmic, Pere Sampol, les declaracions de Sanz Gamo demostren tenir una concepció molt centralista i centralitzadora. "Es mostra com si Madrid fos la capital de les colònies i això es tradueix en la relació política de capital-nació", afegí.

La gran inversió que rep Madrid en comparació amb la resta de comunitats de l’Estat és, segons Sampol, discriminatòria ja que "s’executen unes inversions multitudinàries a la capital mentre deixen totalment abandonats els museus de titularitat estatal com el Museu de Mallorca", apuntà.

De parer diferent n’és el director general de Cultura del Govern, Pere Joan Martorell, que malgrat pertànyer al mateix color polític que l’executiu de Madrid assegurà que des de la Conselleria balear ja s’han fet gestions perquè els bous i la cimera de Jaume I es puguin veure a l’Arxipèlag. "La consellera Galmés acceptà intervenir perquè els bous de Costitx tornin a Mallorca, almenys per a una exposició temporal". D’igual manera es referí a les armes de Jaume I que es troben dipositades en el Museu de la Reial Armeria de Madrid i que, segons Martorell, "també hi hem remès una sol·licitud per poder dur-les. Entenem que és difícil desprendre’s d’aquest patrimoni i per això ho hem sol·licitat", afirmà.

I on ho posarem?
L’altra qüestió que cal formular-se és l’indret on es podrien ubicar aquestes peces de gran valor patrimonial. Martorell i Sampol coincideixen quan diuen que avui per avui el Museu de Mallorca no podria acollir-los, ja que no reuneix les condicions òptimes, uns termes que segons digué el senador són una "responsabilitat de l’Estat" per la manca de finançament. De moment, per veure alguns elements del nostre patrimoni caldrà anar mar enllà.